............. listopada 2023 r.
...............................................
..............................................
Ministra Zdrowia
Pani Katarzyny Sójki
Ministerstwo Zdrowia
ul. Miodowa15
00-952 Warszawa
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
W imieniu ............................... składamy wniosek o udostępnienie informacji publicznej na
podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 1 ust. 1, art. 6 ust. 1 pkt 1 i 4, art. 10 ust. 1
ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2001 Nr 112 poz. 1198):
1. Do 1 grudnia b.r. Państwa-Strony mogą odrzucić informując o tym Dyrektora Generalnego WHO
poprawki do artykułów 55, 59, 61, 62 i 63 Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych IHR (2005)
przyjęte rezolucją WHA 75.12.
Czy Ministerstwo Zdrowia i przedstawiciele Polski w WHO zamierzają odrzucić poprawkę
do artykułu 59, która bez konsultacji społecznych skraca czas wprowadzania w życie
kontrowersyjnych 307 procedowanych obecnie w ramach WHO zmian Międzynarodowych
Przepisów Zdrowotnych IHR(2005)?
Z niezależnego obiegu informacji dociera do nas alarmujący głos krytyki całkowitej reformy
międzynarodowych przepisów prawa zdrowotnego w postaci procedowanych 307 poprawek
Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych. Skrócenie czasu legislacji tak poważnych zmian bez
konsultacji społecznych, rzetelnego poinformowania opinii publicznej o wynikających z nich
zagrożeniach oraz wyjaśnienia wszystkich kontrowersji odbieramy jako zaniedbanie i
lekceważenie naszego bezpieczeństwa zarówno społecznego jak i osobistego.
Do informacji Ministerstwa Zdrowia przesyłamy linki do trzech konferencji, które odbyły się w
Parlamencie Europejskim wraz z alarmującymi wnioskami prelegentów:
1) 13 września 2023 w Strasburgu odbyła się konferencja Health and Democracy Conference,
podczas której szwajcarski prawnik, mecenas Philipp Kruse, ostrzegał:
„Jeśli WHO otrzyma prawo do autoryzacji oraz ogłaszania stanu zagrożenia zdrowia publicznego
o zasięgu międzynarodowym i do utrzymywania go tak długo, jak według WHO będzie to
konieczne, do wydawania tak zwanych zaleceń, które będą prawnie wiążące i które będą
wprowadzać system nadzoru nad ludźmi, do wprowadzenia całkowitej kontroli i monopolu na
informacje, w tym prawo do cenzury, bez mechanizmu kontroli i korekty zaleceń WHO, to w
rezultacie bardzo łatwo jest powiedzieć, że bez otwartej debaty, bez możliwości posiadania
różnych opinii, różnych hipotez oznaczać to może koniec nauki i w efekcie koniec
demokracji. Nie będzie postępowania sądowego i możliwości szukania sprawiedliwości,
skoro wynik jest już z góry określony przez jedną, jedyną władzę na ziemi, z definicji nie
będzie żadnego procesu naukowego, procesu decyzyjnego, żadnej demokracji”.
Źródło:
https://youtu.be/dpvjLG7647s
2) 4 lipca 2023 r. podczas konferencji Challenging the Pandemic Treaty zorganizowanej w
Brukseli przez Europejską Inicjatywę Obywatelską " Trust and Freedom" europosłowie
ogłosili, że „chcą rozpocząć publiczną dyskusję i publiczne działania w sprawie prób
podejmowanych ze strony Światowej Organizacji Zdrowia w celu przejęcia narodowych
uprawnień do ogłaszania i radzenia sobie z epidemiami.
Źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=bwL4HLvHEcI
3) 19 kwietnia 2023 r. w Strasburgu odbyła się onferencja "Children's Health Defense",
zorganizowana przez europosłów Francesca Donato, Stasysa Jakeliunasa, Virginię Joron,
Mislava Kulakusica, Sylvię Limmer, Roba Roosa, Ivana Vilibora Sincica i Cristiana Terhes.
Na konferencję zaproszono lekarzy i prawników mających wieloletnie doświadczenie w
pracy z WHO, którzy przedstawili ich własną zawodową ocenę sytuacji sanitarnej z
ostatnich trzech lat na poziomie światowym, jak i obecne tendencje rozwojowe
zarządzania epidemiami. Przypominając klimat polityczny roku powołania do życia WHO (1948)
pragną, aby poszanowanie praw człowieka i zapobieganie ludobójstwu nadal wytyczały drogę
europejskiej demokracji i ludzkiemu dobrobytowi. Nie ukrywają jednak swojego niepokoju, a
obawy te rosną wobec docierających informacji o aktualnie toczących się negocjacjach
dotyczących przyszłej zmiany statusu WHO w stosunku do krajów członkowskich i wobec
braku zaangażowania mediów głównego nurtu w informowanie społeczeństwa na ten
temat. Mecenas Kruse nawiązuje także do sytuacji w szwajcarskim parlamencie, gdzie
tamtejszym posłom nie udało się otrzymać odpowiedzi na postawione na ten temat pytania.
Źródło:
https://youtu.be/mll3s0BnJ5g
Zmiany w Międzynarodowego Przepisach Zdrowotnych procedowane są bez publicznej debaty, a
proces ich wprowadzenia będzie automatyczny, jest naruszeniem zasady świadomej zgody,
która jest jedną z zasad założycielskich Organizacji Narodów Zjednoczonych,
opublikowaną w Karcie Narodów Zjednoczonych (art. 1 z 1946 roku).
Orzecznictwo sądowe, badania naukowe oraz kontrola NIK w Polsce wyraźnie wykazują, cytując
wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 kwietnia 2023 r., że „pandemia dla władz na całym świecie
stała się okazją do skokowego i drastycznego ograniczenia podstawowych praw i wolności
obywatelskich wprowadzanych chaotycznie, bezmyślnie i często bezprawnie pod pozorem
ochrony zdrowia i życia."
Źródło: https://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/OrzeczeniaHTML/iii%20pzp%206-22.docx.html?
fbclid=IwAR1DNwVBPKJyjqxK0zrnII32a5wOqjFYRWWI6i26jEiurKKpK7k7B9QDX0w
Ustalenia europarlamentarzystów, prawników i lekarzy są szokujące. Prelegenci alarmują o
niebezpiecznych zjawiskach - konfliktach interesów, braku jakiejkolwiek kontroli, tajnych
umowach i procedurach, bezprecedensowej centralizacja władzy w rękach niewybieralnej,
skompromitowanej organizacji. Podnoszony jest groźny plan zmiany statusu Światowej
Organizacji Zdrowia wobec państw członkowskich oraz braku udziału mediów w informowanie
opinii publicznej o procedowanych zmianach.
Światowa Organizacja Zdrowia jest w ponad 80% finansowana przez sektor prywatny, w tym koncerny
farmaceutyczne i sojusze szczepionkowe. W propozycjach poprawek do Międzynarodowych Przepisów
Zdrowotnych są bardzo kontrowersyjne zapisy, takie jak wykreślenie w art. 3 wymogu realizacji tych
przepisów z pełnym poszanowanie godności, praw człowieka i podstawowych wolności, próba zmiany
statusu tej organizacji z doradczego na obowiązujący czy możliwość jednoosobowego ogłaszania
kryzysów zdrowotnych z powodu potencjalnych, a nie realnych powodów.
Eksperci alarmują, że zmiany w międzynarodowym prawie zdrowotnym są zagrożeniem dla
suwerenności Polski, suwerenności cielesnej i medycznej każdego z nas oraz dla wolności
słowa.
Europoseł Ivan Sincic powiedział: „Myślę, że traktat antypandemiczny, o którym dzisiaj mówimy,
którego wprowadzenie w życie planowane jest na przyszły rok, nie jest niczym więcej jak tylko
narzędziem organizacji, która poniosła smutną klęskę w kryzysie covid. Jest to narzędzie, które
pozwoliłoby rządom zdobyć jeszcze większą kontrolę nad populacją. Tym razem nie tylko w krajach
Europy Zachodniej czy w dużej części świata, ale na całym świecie”.
Źródło: https://rumble.com/v2r0gds-konferencja-w-europarlamencie-dotyczaca-midzynarodowej-
polityki-zdrowotnej-.html
Europoseł Mislav Kolakusic: „Wszystkie pandemie, które znaliśmy do tej pory, czyli ptasia
grypa, świńska grypa, Covid i wiele innych są medialnymi kampaniami strachu. Zawsze ci sami
pseudo-naukowcy wspierani przez media głównego nurtu przewidywali dziesiątki milionów
zgonów. Tymczasem, prawdziwa śmiertelność mierzona była w tysiącach. Ludność dość szybko
przestała się bać, a epidemie szybko wygasały. WHO która jest głównym promotorem tej
pandemii, jak i poprzednich, wiele nauczyła się na swoich błędach. W końcu zrozumiała co
trzeba zrobić , aby dana choroba średnio niebezpieczna mogła być ogłoszona jako
niebezpieczeństwo na skalę światową”.
Źródło: https://rumble.com/v2s8wiq-2.-konferencja-w-europarlamencie-dotyczaca-
midzynarodowej-polityki-zdrowotn.html
Czujemy się zaniepokojeni bo proponowane poprawki wprowadzają zapisy, które:
- pozbawiają Państwa Członkowskie suwerenności w podejmowaniu decyzji przez zmianę roli
WHO z organizacji doradczej, która wydaje zalecenia, w organizację decyzyjną, której
postanowienia byłyby prawnie wiążące, a chodzi o decyzje dotyczących zdrowia naszych
współobywateli
- dają organowi doradczemu ds. zdrowia bezprecedensowe uprawnienia do ogłaszania
pandemii z mocą prawa międzynarodowego, nakazu ponoszenie znacznych wkładów
finansowych przez poszczególne państwa, cenzurowania debaty naukowej, zarządzania
lockdownów, wprowadzania ograniczeń w podróżowaniu, wprowadzają przymus badań
lekarskich i obowiązek szczepień,
- dają niebezpieczną władzę i uprawnienia jednej, nie wybieranej w wyborach powszechnych
osobie. Dyrektor generalny WHO będzie mógł ogłaszać stany zagrożenia zdrowia, rzeczywiste
lub potencjalne, w każdej sprawie związanej ze zdrowiem, którą pod wpływem swoich
prywatnych i korporacyjnych sponsorów uzna za potencjalnie niebezpieczną
- lekceważą godność, prawa i wolności ludzi przez dążenie do usunięcia zapisów dotyczących
"poszanowania godności, praw człowieka i podstawowych wolności ludzi".
Ponownie zwracamy uwagę, że wprowadzane zmiany:
1. Zmieniają rolę WHO z organizacji doradczej, która jedynie wydaje zalecenia do organu
zarządzającego, na organizację, której postanowienia byłyby prawnie wiążące?(Artykuł 4 i
Artykuł 42)
2. Znacznie rozszerzają zakres Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych o scenariusze,
które jedynie "potencjalnie mogą mieć wpływ na zdrowie publiczne" (Artykuł 2).
3. Lekceważą godność, prawa i wolności ludzi przez dążenie do usunięcia zapisów
dotyczących "poszanowania godności, praw człowieka i podstawowych wolności ludzi". (Artykuł
3)
4. Przekazują Dyrektorowi Generalnemu WHO kontrolę nad środkami produkcji poprzez "plan
przydziału produktów zdrowotnych", co nakłada obowiązek dla rozwiniętych państw do
dostarczania produktów reagowania na pandemię zgodnie z zarządzeniami. (Artykuł 13A)
5. Nadają WHO uprawnienia do wymagania badań lekarskich, dowodu profilaktyki, dowodu
szczepień i, śledzenia kontaktów, nakazu kwarantanny i leczenia. (Artykuł 18)
6. Umożliwiają wdrożenie systemu globalnych świadectw zdrowia w formacie cyfrowym lub
papierowym, zawierających zaświadczenia o testach, szczepionkach, o profilaktyce, o powrocie
do zdrowia, formularze lokalizacji pasażerów i oświadczenie o stanie zdrowia podróżnego
(Artykuły 18, 23, 24, 27, 28, 31, 35, 36 i 44 oraz załączniki 6 i 8).
7. Uprawniają Komitet ds. Sytuacji Nadzwyczajnych do unieważnienia decyzji
podejmowanych przez suwerenne narody w odniesieniu do środków zdrowotnych, co sprawia,
że decyzje Komitetu ds. Decyzje Komitetu ds. Sytuacji Nadzwyczajnych są ostateczne. (Artykuł
43).
8. Umożliwiają przekierowanie nieokreślonych miliardów dolarów do kompleksu
farmaceutyczno-szpitalnego bez jakiejkolwiek odpowiedzialności finansowej (Artykuł 44A).
9. Znacznie rozszerzają zdolności Światowej Organizacji Zdrowia do cenzurowania tego, co
uważa za błędne informacje czy dezinformację, ce jest w sprzeczności z Art. 54. Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej (Załącznik 1, strona 36).
10. Nakładają obowiązek budowania, udostępniania i utrzymania infrastruktury IHR w punktach
wjazdu (Załącznik 10).
- link do dokumentu z proponowanymi zmianami
https://apps.who.int/gb/wgihr/pdf_files/wgihr1/WGIHR_Compilation-en.pdf
Procedowane w ramach WHO zmiany w Międzynarodowych Przepisach Zdrowotnych to 307
poprawki, które radykalnie zmieniają oryginalny dokument. Uważamy, że w tym wypadku
konieczna jest debata, a dokument powinien być ratyfikowany przez Parlament. Nie możemy się
zgodzić z rezolucją WHO wzywającą do przyjęcia zmian „przy założeniu, że nie doprowadzi
to do ponownego otwarcia całego instrumentu do renegocjacji”.
Przypominamy, że we wrześniu tego roku wpłynęło do Ministerstwa Zdrowia "żądanie
wyjścia Polski ze Światowej Organizacji Zdrowia, które przesyłamy w załączeniu.
Sygnatariuszami tego żądania jest ponad pięćdziesiąt organizacji, które zauważają te
zagrożenia.
2. Jakie działania Ministerstwo Zdrowia podjęło i zamierza podjąć, aby poinformować opinię
publiczną o w/w zagrożeniach oraz wywołać niezbędną debatę społeczną w tym temacie?
Odwołujemy się w tym miejscu do zapewnienia pani Ewy Nowackiej Zastępcy Dyrektora Biura
Współpracy Międzynarodowej zawartego w piśmie z dnia 8 marca 2023 r. nr
WMO.0164.1.2023.KK, że "głos obywateli jest i będzie ważny dla Ministerstwa w toku prac nad
oboma dokumentami, a przekazywane uwagi są szczegółowo analizowane w toku
wypracowywania stanowiska MZ."
3. Jakie działania Ministerstwo Zdrowia podjęło i zamierza podjąć w celu ochrony interesu i
suwerenności Polski oraz Polaków w odniesieniu do w/w zagrożeń?
https://citizengo.org/pl/ot/212356-urgent-call-action-block-pandemic-treaty-now?dr=1532706::c0ad80ff264351afbb435cad4c48d341&utm_source=em&utm_medium=e-mail&utm_content=em_link1&utm_campaign=PL-2023-11-21-Global-OT-FMA-212356-Pandemic_Zero_Draft-Pandemic_Zero_Draft.01_AA_Launch&mkt_tok=OTA3LU9EWS0wNTEAAAGPmfdljDqiaX1C8Dit0zGbHw5gL7poVtcPcTpaLQpzcMSBj2mzfKZ2DyvsZApYCsN-Vd8YwEnS0JvM3Ql4NJ-6jvfv1Ya80ppj0AvFitsIyJfI-QYO