Wykład profesora Andrzeja Nowaka pod namiotem "Solidarnych 2010" w dniu 28 czerwca 2011 r. - część 5
Ze względu na wagę wypowiedzi prof. Andrzeja Nowaka sporządziliśmy pisemną relację z całości wystąpienia, dokonując w niej pewnych skrótów, jako że spotkanie to trwało prawie dwie godziny. Całość została podzielona na pięć części, które będą sukcesywnie prezentowane w dziale felietony, a całą relację będzie można znaleźć w dziale Aktualności, zakładce Debaty.
Cz. 1 tu:
http://solidarni2010.pl/n,512,13,wyklad-profesora-andrzeja-nowaka-pod-namiotem-solidarnych-2010-w-dniu-28-czerwca-2011-r-czesc-1.htmlCz. 2 tu:
http://solidarni2010.pl/n,543,13,wyklad-profesora-andrzeja-nowaka-pod-namiotem-solidarnych-2010-w-dniu-28-czerwca-2011-r-czesc-2.htmlCz. 3 tu:
http://solidarni2010.pl/n,616,13,wyklad-profesora-andrzeja-nowaka-pod-namiotem-solidarnych-2010-w-dniu-28-czerwca-2011-r-czesc-3.htmlCz. 4 tu:
http://solidarni2010.pl/n,660,13,wyklad-profesora-andrzeja-nowaka-pod-namiotem-solidarnych-2010-w-dniu-28-czerwca-2011-r-czesc-4.html
Część 5. ZakończenieAndrzej Nowak wspomniał, że szukał pociechy we fragmencie rozmowy o historii, jaką przeprowadził przed laty z Lechem Kaczyńskim, który wówczas nie pełnił żadnych funkcji publicznych. W trakcie tej rozmowy Kaczyński dostał telefon zapowiadający upadek koalicji AWS-UW. A w parę dni potem zadzwonił do niego premier Buzek [proponując mu objęcie teki ministra sprawiedliwości ? przypis mb]. Otóż w historii zdarzają się zaskakujące zwroty, które odmieniają bieg wydarzeń. Konkluzją jeszcze innego spotkania było stwierdzenie Lecha Kaczyńskiego: "Wszystko będzie inaczej. Inaczej, niż to sobie wyobrażamy." Bo historia jest nieprzewidywalna. A my musimy robić swoje.
Pewne nadzieje profesora budzi także obecny wysyp dobrej literatury i poezji, a także fakt, że, jak wynika z jego osobistej obserwacji, istnieją coraz większe grupy studentów, którzy przestali się obawiać publicznego działania, nie chcą stać z boku, mimo przeważającego konformizmu. 10 kwietnia doprowadził do przebudzenia wielu ludzi, także młodych, wywołał poczucie konieczności spłacenia długu, przekonanie, że trzeba działać.
Najważniejsza rola w pokonaniu poczucia zagubienia u młodzieży przypada nie mediom i nawet nie szkole, chociaż konieczne jest przywrócenie kursów historii w szkołach, odebranie których profesor Nowak uważa za największą zbrodnię tego rządu. Pierwszorzędna wagę mają, jego zdaniem, bezpośrednie kontakty ? z rodzicami, z kolegami, próby rozmowy, poruszenia drugiego człowieka, udzielenia mu pomocy, aby mógł coś zrozumieć. - Spotkania bezpośrednie, powiedział na zakończenie profesor - takie jak tu, pod namiotem, uważam za sto razy ważniejsze od jakiegokolwiek tekstu czy wystąpienia telewizyjnego.
Oprac. Monika Beyer