APEL DO POLITYKÓW O POWSTRZYMANIE SZKODLIWYCH ZMIAN PRAWA OŚWIATOWEGO
data:03 listopada 2025     Redaktor: Redakcja

APEL DO POLITYKÓW O POWSTRZYMANIE SZKODLIWYCH ZMIAN PRAWA OŚWIATOWEGO

Warszawa, dnia 31 października 2025 r.

Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły
koalicjars@nauczycieledlawolnosci.pl

APEL DO POLITYKÓW
O POWSTRZYMANIE SZKODLIWYCH
ZMIAN PRAWA OŚWIATOWEGO

Jako rodzice, nauczyciele i społeczni działacze oświatowi zatroskani o przyszłość
naszych dzieci, ale też przyszły stan Państwa Polskiego, apelujemy o podjęcie jak
największych wysiłków w celu zatrzymania przygotowanych przez Radę Ministrów
przeobrażeń szkolnictwa pod postacią rządowego projektu ustawy – o zmianie ustawy
Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1857 z dnia 17 października
2025 r.) 1 .
Zmiana ustawowa wraz z pakietem towarzyszących jej rozporządzeń prowadzi do
kompleksowego przeobrażenia polskiego systemu edukacji w zakresie: rodzajów
przedmiotów, przekazywanych treści, metod pracy i organizacji zajęć. Przeobrażenia te nie
mają nic wspólnego z wyzwaniami naszych czasów. Stanowią raczej kalkę destrukcyjnych
rozwiązań edukacyjnych o ideologicznym podłożu, znanych z krajów Zachodu, zdolnych
zniszczyć polski system szkolnictwa. Skutkiem będzie drastyczne obniżenie poziomu
nauczania w Polsce oraz jego społeczne i gospodarcze następstwa.
Zjednoczeni politycy mogą zatrzymać ten rewolucyjny zamiar i przyczynić się do
ocalenia polskiej szkoły!
W destrukcyjnym projekcie, nad którym ma głosować wkrótce polski sejm, znajdują się
bardzo niebezpieczne zapisy:
 po pierwsze, z definicji podstawy programowej mają zniknąć obowiązkowe
„treści nauczania”. W nowej definicji, określenie „treści nauczania – wymagania
szczegółowe” zostanie zastąpione niekonkretnym określeniem „oczekiwane efekty
uczenia się i wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych”. Zmiana ta sprawi,
że szkoła realnie przestanie uczyć i wymagać! W efekcie tego przedefiniowania, np.
aż do klasy VI szkoły podstawowej ma nie być listy lektur obowiązkowych 2 . Pozbawi
to szkołę funkcji kulturowej i spajającej, gdyż treści nauczania były zawsze
narzędziem kształtowania wspólnego dziedzictwa edukacyjnego i elementem
tożsamości narodowej;
1 https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/druk.xsp?nr=1857 [dostęp: 28.10.25 r.)
2 Zgodnie z propozycją podstawy programowej języka polskiego opracowanej przez zespół ekspertów przy
Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym na zlecenie MEN.

 po drugie, katalog „wymagań dotyczących doświadczeń edukacyjnych”, do jakich
zostaną zobowiązani uczniowie i nauczyciele, zależeć będzie wyłącznie od ministra
edukacji i rozporządzenia określającego podstawę programową. Powyższe prowadzi
do naruszenia zasady autonomii nauczycieli zapisanej w art. 12 ust. 2 Karty
Nauczyciela, zgodnie z którym: „Nauczyciel w realizacji programu nauczania ma
prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za
najwłaściwsze […]”;
 po trzecie, jako dokument kierunkowy planowanych reform został wskazany
w uzasadnieniu „Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji”
przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych. „Profil” nie posiada rangi aktu
normatywnego, nie został uchwalony w żadnym trybie legislacyjnym i jest
pozbawiony przepisów wykonawczych. W toku konsultacji zorganizowanych przez
IBE „Profil” został szeroko skrytykowany, gdyż nie skupia się na rozwoju ucznia, a na
jego formatowaniu i ogólnikowych kompetencjach;
 po czwarte, zmiany definicji podstawy programowej skutkować będą zmianami zasad
oceniania i organizacji egzaminu 8-klasisty i egzaminu maturalnego, obejmą więc
cały proces kształcenia

Projekt nowelizacji ustawy należy łączyć z Reformą26. Kompas Jutra
i opublikowanymi na stronach IBE nowymi projektami podstaw programowych
wszystkich przedmiotów dla szkół podstawowych 4 , które zakładają:
 całkowitą likwidację obowiązkowego kanonu lektur do kl. VI w szkołach
podstawowych, a w kl. VII-VIII jego ograniczenie do minimum  będzie to
skutkować zerwaniem kodu kulturowego, wynarodowieniem Polaków i upadkiem
edukacji humanistycznej;
 w zakresie historii i edukacji obywatelskiej przesunięcie akcentów z wątków
narodowych na ponadnarodowe (przy czym istotne ograniczenie treści narodowych
i patriotycznych nastąpiło już przy ostatniej nowelizacji podstaw programowych
dokonanych przez minister Barbarę Nowacką)  kształtowanie kompleksów,
wykorzenienie dumy narodowej;
 usunięcie biologii i geografii w kl. V i VI i zastąpienie ich do kl. VI przedmiotem
„przyroda”  brak usystematyzowanej wiedzy, skrajne obniżenie poziomu
nauczania, upadek edukacji przyrodniczej 5 ;

3 Zachęcamy do zapoznania się z naszą obszerną analizą pierwotnej wersji projektu UD220:
https://www.ratujmyszkole.pl/niebezpieczne-zmiany-w-prawie-oswiatowym-zaopiniowane-przez-krops/
UD220 to numer, jaki miał nadany projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady
Ministrów (obecnie druk sejmowy nr 1857).
4 Projekty podstaw programowych dostępne są na stronie IBE: https://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-podstaw-
programowych [dostęp: 27.10.2025].


Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły

www.ratujmyszkole.pl www.takdlaedukacji.pl koalicjars@nauczycieledlawolnosci.pl





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.