Wydawnictwo Biały Kruk: "Historia cenzury" Jakuba Maciejewskiego
data:21 listopada 2024 Redaktor: Anna
Premiera książki „Historia cenzury” Jakuba Maciejewskiego – odkryj, na czyjej służbie stoi cenzura!
„Nie udawajmy, że chcemy świata bez jakiejkolwiek cenzury”, pisze we wstępie do swojej najnowszej książki Jakub Maciejewski. Ten intrygujący początek zdradza zamiar autora, który przyjrzał się zagadnieniu cenzury w sposób dogłębny i wyczerpujący.
Nie jest powszechną świadomość, że zagadnienie cenzury istniało już w starożytności, aż do której sięga w swojej książce Jakub Maciejewski. Średniowiecze i renesans z kolei to czasy, z którymi związane są pewne mity – jakie? O tym także przeczytamy w książce tego cenionego historyka młodego pokolenia, sprawnie posługującego się piórem.
A co z Indeksem Ksiąg Zakazanych i cenzurą kościelną? Na czym się opierały i czy były szkodliwe dla rozwoju nauki? Jak udowadnia autor „Historii cenzury”, również i wokół tych zagadnień narosło wiele mitów, a rzeczywiste problemy z cenzurą zaczęły się wtedy, kiedy zaczęły ją wprowadzać świeckie państwa!
Najwięcej miejsca w książce Jakub Maciejewski poświęcił jednak zagadnieniu cenzury na ziemiach Rzeczypospolitej: opisał rozmaite przykłady i ukazał, komu cenzura służyła i służy. Opisał to wszystko dogłębnie, przedstawiając cenzurę w całej jej okazałości i jednocześnie zastanawiając się nad tym, gdzie przebiega granica między ubogacającą wolnością słowa a jej nadużywaniem.
Ta książka to swego rodzaju klucz do zrozumienia tego, jak działa cenzura stosowana dzisiaj – obecna chyba najczęściej w algorytmach mediów społecznościowych. Jak zauważa Jakub Maciejewski, cenzor, przez swoją ingerencję w treść, staje się jej drugim, niechcianym i fałszywym, ale jednak autorem, a cały proces upokarza wszystkich w nim uczestniczących – autora, czytelnika, ale i samego cenzora.
„Historię cenzury” czyta się doskonale, a porównanie tego, z czym zmagały się poprzednie pokolenia, ze stanem obecnym, pozwala na refleksję i przewartościowanie swojego podejścia do treści, jakimi karmią nas dzisiejsze media, szczególnie te elektroniczne!
Publikacje wydawnictwa Biały Kruk można zamówić telefonicznie: 12 254 56 02 lub 783 250 300
oraz mailowo: handlowy@bialykruk.pl
[foto_duzy_2]
[/foto_duzy_2]
[foto_duzy_3]
[/foto_duzy_3]
[foto_duzy_4]
[/foto_duzy_4]
[foto_duzy_5]
[/foto_duzy_5]
[foto_duzy_6]
[/foto_duzy_6]
[foto_duzy_7]
[/foto_duzy_7]
[foto_duzy_8]
[/foto_duzy_8]
[foto_duzy_9]
[/foto_duzy_9]