Bibliografia od redakcji:
https://ordoiuris.pl/ordoiuris.pl/gender-transformative-education-czyli-wojna-wypowiedziana-plci
Jesteśmy świadkami coraz śmielszych prób przekształcania systemu edukacyjnego w duchu ideologii gender. Przykładem jest Szczyt Edukacyjny ONZ poświęcony temu zagadnieniu. Podczas wydarzenia skupiano się na koncepcji gender transformative education, czyli kształtowaniu edukacji w oparciu o poglądy, zgodnie z którymi płeć jest jedynie konstruktem społecznym. Posunięto się nawet nie tylko do oddzielania społecznych aspektów płciowości od rzeczywistości biologicznej, ale wręcz do całkowitego odrzucenia podziału na kobiety i mężczyzn. Podkreślano też, że wdrażanie gender transformative education należy rozpocząć już u jak najmłodszych dzieci, nawet 2-letnich.
-------------------------------------------------------
Edukacja transformacyjna płci ma na celu wykorzystanie wszystkich części systemu edukacji do zmiany stereotypów, postaw, norm i praktyk poprzez kwestionowanie relacji władzy, ponowne przemyślenie norm i binarności związanych z płcią oraz podnoszenie krytycznej świadomości na temat podstawowych przyczyn nierówności i systemów ucisku.
------------------
Zmieniamy płeć
Istnieje wiele form nierówności i wykluczenia, które różnią się w zależności od miejsca. Jednak wszędzie, gdzie pracujemy, istnieje pewna forma dyskryminacji ze względu na płeć, stereotypy dotyczące płci oraz nierówny podział władzy między kobietami i mężczyznami, dziewczętami i chłopcami oraz osobami innymi płciami.
Solidne dowody wskazują, że równość płci jest korzystna dla dziewcząt i chłopców, kobiet i mężczyzn, a także dla całego społeczeństwa. Przyjęcie podejścia transformującego płeć gwarantuje, że nasza praca przyniesie pozytywne zmiany i trwałe rezultaty dla dziewcząt i młodych kobiet, a także szerzej dla społeczeństwa. Częścią tego podejścia jest proaktywna praca z chłopcami i młodymi mężczyznami na rzecz wspierania równości płci.
Podejście transformujące płeć wykracza poza zajmowanie się „objawami”, aby wyraźnie zająć się podstawowymi przyczynami nierówności płci, w szczególności nierównymi relacjami władzy między płciami, dyskryminującymi normami i systemami społecznymi, strukturami, politykami i praktykami. Poprawia codzienną kondycję dziewcząt, jednocześnie podnosząc ich pozycję i wartość w społeczeństwie.