J. Dobrzyńska: Jak ukraść społeczeństwu rozum. Nauczyciele... Cz.5
data:22 stycznia 2023     Redaktor: Anna

Pierwszymi ofiarami edukacji włączającej są nauczyciele po przebytych szkoleniach.
Na kursach edukacji włączającej nauczyciel dowiadują się, że każdy uczeń niepełnosprawny ma prawo do kształcenia w szkole masowej na poziomie jego możliwości. Nauczycielowi nie wolno jednak dokonywać jakichkolwiek rozróżnień między uczniami poprzez stosowanie programu czy metody, którym uczeń dysfunkcyjny nie mógłby sprostać, a przez to poczułby się dyskryminowany, „wyłączony”. Oba warunki wydają się sprzeczne, zaś udział w klasie szkolnej ucznia z upośledzeniem umysłowym stawia zdawałoby się nauczyciela w sytuacji bez wyjścia.

Rozwiązanie przedstawione nauczycielowi na szkoleniu jest jednak całkiem proste. Może on podjąć frontalną pracę z wszystkimi dziećmi w oddziale w sytuacji sprowadzenia jej do poziomu dziecka merytorycznie najsłabszego. Działania pedagogiczne przybierają postać infantylną. Bez nazywania rzeczy po imieniu, prowadzący szkolenie prezentuje filmiki instruktażowe. Oto dzieci szkoły wzorcowej edukacji włączającej, w wieku około 12 lat, stoją w kręgu i wybijają rytm na bębenkach. Taki obraz i podobne mu, odwracają powoli uwagę nauczyciela od kształcenia i przekierowują ku niejasnemu pojęciu postępu w rozwoju. Pozostają jeszcze do wyjaśnienia drobne niejasności, takie jak to, ujęte pytaniem: „Czy w świetlicy szkolnej powinny być szachy, skoro nie każde dziecko jest w stanie nauczyć się w nie grać?” Obrazek z przyszkolnego placu zabaw w Wielkiej Brytanii, gdzie w dyspozycji uczniów są jedynie pudła tekturowe i samochodowe opony, może być odpowiedzią na pytanie nauczyciela o dostępność szachów.  
Na kursach edukacji włączającej nauczyciel doświadcza przewartościowania w zakresie funkcji szkoły – jej celu i zadań. Uczniowska „równość” ma odtąd zajmować miejsce ponad wiedzą i umiejętnościami. Przybiera przy tym karykaturalną postać odgórnego, instytucjonalnego zrównywania – równania w dół.
Z pewnością niełatwo jest uwierzyć w nową wizję szkoły, jaka wyłania się z dokumentów, opracowań naukowych, materiałów programowych i szkoleń edukacji włączającej, mimo, że  urealnia się ona na naszych oczach. Nieznana jest jeszcze odpowiedź nauczycieli na tę nową „szkołę”. Może wielu z nich odetchnie z ulgą, gdy dowie się z czasem, że nie musi realizować ministerialnego programu. Na razie wiemy jedynie, że niektórzy, po ciężkich przeżyciach z dziećmi niepełnosprawnymi o znacznym stopniu agresji, porzucają swoją pracę. System inkluzji także i tu, w sytuacjach nerwowości i zniechęcenia, śpieszy każdemu z pomocą. Wszyscy nauczyciele objęci zostaną superwizją.
Superwizja prowadzona będzie w każdej jednostce oświatowej, indywidualnie lub w grupach koleżeńskich. Nauczyciel zostanie zatem objęty metodą używaną do tej pory w konsultacjach, psychoterapii i innych dyscyplinach związanych z opieką nad zdrowiem psychicznym oraz kontaktach z osobami dotkniętymi psychologicznymi problemami zdrowotnymi. Cóż…, założenia ideologiczne społecznej inkluzji nie uznają żadnej normy, także normy dotyczącej stanu psychicznego. Żaden nauczyciel nie będzie mógł zaświadczyć, że jest w pełni zdrowy. Wprowadzenie superwizji otworzy możliwość sięgania w środowisku zawodowym nauczyciela w jego życie prywatne.
Łatwo zauważyć, że superwizja nauczycieli jest odpowiednikiem oceniania funkcjonalnego uczniów. Za ich przyczyną szkoła przekształcona zostaje niejako w miejsce zbiorowej socjoterapii. Przekraczane zostają granice prywatności życia, a być może i wolności osobistej.

Jolanta Dobrzyńska: Jak ukraść społeczeństwu rozum
Źródło: ARCANA nr 168, Kraków (6/2022)
Zobacz równiez:





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.