Wojciech Roszkowski: Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.
data:08 czerwca 2022     Redaktor: Redakcja

Podręcznik dla klas pierwszych liceów i techników do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Autorem jest wybitny historyk prof. Wojciech Roszkowski. Podręcznik skupia się na latach 1945-1979 (Polska i świat) oraz tłumaczy wiele pojęć zawartych wcześniej w przedmiocie Wiedza o Społeczeństwie.

Od września br. w szkołach średnich startuje nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość (HiT). Jego wprowadzenie ma  nastoletnim uczniom ułatwić analizę współczesnego świata poprzez przedstawienie rozmaitych zjawisk zachodzących w polityce, społeczeństwie, kulturze i gospodarce. Pomocą w zrozumieniu teraźniejszości powinno być także ukazanie im szeregu zagadnień związanych z historią najnowszą. Dotąd bowiem kurs historii na żadnym szkolnym poziomie nie obejmował w praktyce całej historii najnowszej. Wszyscy wiemy, że nauczyciele z przyczyn praktycznych nie byli w stanie realizować szeregu ostatnich lekcji z okresu po II wojnie światowej. Uczniowie często więc lepiej znali dzieje starożytnego Egiptu i Mezopotamii aniżeli historię Polski ostatnich lat.
 
 
Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia. Samo przeczytanie tej książki spowoduje przyswojenie i zapamiętanie części zjawisk oraz tendencji występujących w najnowszej historii Polski oraz świata. Tekst został wsparty prawie pół tysiącem świetnie dobranych ilustracji, w większości unikatowych, tworzących równoległą narrację i niosących także wielką porcję wiedzy.
 
Absolutną nowością są zastosowane w podręczniku specjalne znaki graficzne, QR-kody, które pozwalają przy pomocy zwykłego smartfonu zagłębić się w dodatkową lekturę źródłową lub obejrzeć projekcję unikatowych materiałów archiwalnych. QR-kodów jest łącznie 39. Można dzięki nim posłuchać np. słów św. Jana Pawła II, Winstona Churchilla, Johna Kennedy’ego, uczestniczyć w konferencji w Poczdamie, w wydarzeniach marcowych albo przeczytać oryginał Listu 34 czy Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Na początku każdego rozdziału zamontowana jest do odsłuchania i obejrzenia kilkuminutowa wypowiedź Autora, którą należy traktować jako dodatek dla zainteresowanych. QR-kody nie zastępują ani nie uzupełniają treści podręcznika.
 
Połączenie tekstu ubarwionego cytatami, a nawet anegdotami, ciekawych ilustracji i QR-kodów czyni podręcznik niezwykle atrakcyjnym. Historia w takim wydaniu nie może być nudna. Spełnia swój cel zawarty już w starożytnej maksymie, że jest nauczycielką życia.
 
Zarówno nowy przedmiot, jak i niniejszy podręcznik obejmują również część zagadnień dawnego przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie. Zostały one wplecione w narrację historyczną i nie są pozbawione głębszych refleksji. Przekaz natury politologicznej, socjologicznej czy filozoficznej w kontekście konkretnych zdarzeń powoduje większą przyswajalność zagadnień teoretycznych. Czytelnik-uczeń powinien po tej lekturze zrozumieć, że życie społeczne oraz polityczne nie może być pozbawione wymiaru moralnego. Mało tego, wymiar ten jest najważniejszy.
 
Drugi tom podręcznika obejmie lata 1980–2015.
 
Podręcznik został zaakceptowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
 
Numer ewidencyjny w wykazie: 1145/1/2O22





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.