Glenn Jorgensen przedstawia przełomowe wyniki badań na III Konferencji smoleńskiej w 2014 r.
data:06 października 2021     Redaktor: Redakcja

III Konferencja Smoleńska odbyła się w Warszawie w dniu 20 października 2014 roku. Relację filmową z całości obrad i komplet materaiłów zawiera zakładka Aktualności: http://konferencjasmolenska.pl/
Wyniki badań przedstawionych na konferencji przez duńskiego badacza Glenna Jorgensena stały się przełomem w dalszym ustalaniu przebiegu katastrofy.  Poniżej publikujemy polskojęzyczne streszczenia 3 referatów naukowych G. Jorgensena wraz z kompletnymi materiałami w j. angielskim - por. pliki.

Streszczenie

W pracy ustalono zmiany w siłach i momentach aerodynamicznych działających na samolot TU -154M wywołane utratą odcinka lewego skrzydła o długości odpowiednio 5.5 m i 10 m zarówno w przypadku zadziałania jak i bez zadziałania prawej lotki i zewnętrznej powierzchni prawego interceptora. Obliczenia wykonano w technice komputerowej mechaniki płynów (CFD). Wykorzystano zwalidowane oprogramowanie CFD ++ firmy Metacomp Inc. przy użyciu szczegółowego modelu samolotu TU -154M. Uzyskane wyniki dobrze zgadzają się z danymi producenta samolotu zarówno w konfiguracji rejsowej jak i w konfiguracji do lądowania. Potwierdza to słuszność przyjętych modeli i metody obliczeń i zwiększa poziom pewności, że uzyskane rozwiązanie CFD jest prawidłowe. Stwierdzono, że utrata 5.5 m skrzydła powoduje spadek siły nośnej mniejszy niż 8.6 % oryginalnej siły nośnej skrzydła. Uwzględnienie efektu zwiększonego przepływu powietrza na części skrzydła przylegającej do kadłuba wywołanego działaniem silnika dodatkowo zredukuje spadek siły wywołany utratą końcówki skrzydła. Wyniki pracy są ważne dla zrozumieniu przypadku katastrofy prezydenckiego samolotu w Smoleńsku w kwietniu 2010. Podważają one oficjalne wyjaśnienie przyczyny katastrofy i potwierdzają hipotezę o znacząco większej utracie skrzydła, niż stwierdzona w oficjalnym raporcie z badania wypadku. Hipoteza ta jest ponadto poparta przez zarejestrowanie dwóch wyraźnych i dużych spadków przyspieszenia pionowego rozdzielonych dystansem 120 m lotu samolotu, jakie zarejestrował rejestrator QAR samolotu.

Słowa kluczowe – CFD, zniszczenie skrzydła, beczka samolotu, Katastrofa Smoleńska, Tu-154M


CFD ASSESSMENT OF AERODYNAMIC DEGRADATION OF THE TU-154M PLANE Glenn Arthur Jørgensen


Streszczenie

W oparciu o wyniki obliczeń CFD wykonanych przy użyciu precyzyjnego modelu 3D samolotu Tu-154 w konfiguracji jak przy lądowaniu znaleziono trajektorie samolotu. W obliczeniach zastosowano zwalidowane najnowsze oprogramowanie stosowane przez niezależne i wysoce profesjonalne firmy działające w dziedzinie obliczeń CFD dla firm takich jak Boeing. Zostały potwierdzone wyniki obliczeń przedstawione na poprzedniej Konferencji Smoleńskiej. Dane z polskiej czarnej skrzynki QAR oraz wyraźne uszkodzenia roślinności zlokalizowane zarówno przed jak i za brzozą Bodina, wyraźnie potwierdzają hipotezę o dodatkowej utracie skrzydła. Analiza aerodynamiczna pokazuje, że samolot nie uległby rozbiciu, jeśli utraciłby jedynie końcówkę skrzydła o długości 5,5 m i że samolot był od 60 do 75 m powyżej pasa startowego robiąc odejście, gdy mijał środkowy marker. Opowiada to obliczeniowej wysokości od 95 m do 100 m powyżej RWY26, wtedy gdy 10:40:50.5 piloci, według oficjalnego rosyjskiego dochodzenia, oświadczyli przez radio, że rozpoczynają odejście. Innymi słowy, jest to w pełni zgodne z tym, czego należało oczekiwać od załogi znajdującej się na wysokości decyzji, która dla tego podejścia wynosiła 100 m i tym samym, jest zgodne z wynikami przedstawionymi w tej pracy, a także potwierdza, że piloci wykonywali podejście w sposób poprawny. Odejście zostało nagle przerwane przez pierwszą utratę 5,5 m kocówki skrzydła, po której nastąpiła utrata dalszych efektywnych 4,5 m skrzydła, gdy samolot był 120 m bliżej miejsca katastrofy. Ta druga utrata doprowadziła do katastrofy nie do uniknięcia i samolot uderzył w grunt z prędkością pionową około 22 m/s. Uszkodzenia widoczne na korpusie lewego skrzydła wraz z analizą śladów na ziemi wskazują na zniszczenie kadłuba i skrzydeł spowodowane przez wysokie wewnętrzne ciśnienie w kadłubie około 0,3 s po początkowym kontakcie skrzydła z gruntem. To wyjaśnia również, dlaczego znikły naglewszystkie ślady na gruncie i nie powstał żaden krater, mimo że jak twierdzą Rosjanie, ważący 78,6 t samolot musiał uderzyć w miękki grunt z przyspieszeniem większym niż 100 g (lub ekwiwalentną siłą 78600 ton).

Słowa kluczowe – CFD, uszkodzenie skrzydła, beczka samolotu, Smoleńsk, TU-154.

THE LAST SECONDS OF FLIGHT OF THE TU-154M IN SMOLENSK ON 10TH OF APRIL 2010 Glenn Arthur Jørgensen

 
 

Streszczenie

Wiele analiz niezależnych od siebie i bardzo różnych co do swej natury prowadzi do tego samego wniosku, że: skrzydło TU -154, który rozbił się w Smoleńsku w 2010 nie zostało odcięte przez drzewo brzozy. Dane z czarnej skrzynki i analizy wyraźnie wskazują, że samolot był ponad 30 m, a najprawdopodobniej ponad 58 m ponad ziemią w miejscu brzozy, o której oficjalnie twierdził się, że odcięła skrzydło i 30 m na północ od niej. Niemniej jednak końcówka skrzydła została oddzielona od reszty samolotu w odległości około 460 m przed miejscem katastrofy. Przedstawiono dowód na to, w jaki sposób samolot może stracić końcówkę skrzydła w wolnej przestrzeni powietrznej, gdzie nie ma żadnych przeszkód. Nigdy wcześniej nie odnotowano, aby samolot TU -154M lub podobny utracił swe skrzydło bez powodu w swobodnej przestrzeni powietrznej na jakimkolwiek z handlowych samolotów włączając wszystkie z tysiąca zbudowanych samolotów TU -154 latających wiele milionów mil we wszystkich typach surowej pogody na całym świecie. Wskazuje to na sprowokowane, a nie bezprzyczynowe oddzielenie skrzydła. Przedstawiona praca opisuje kilka niezbędnych kroków i elementów, jakie trzeba wziąć pod uwagę, aby spowodować taką katastrofę mając na celu, by w największym możliwie stopniu wyglądała jak wypadek. Praca rzuca bliższe spojrzenie na pewne szczegóły wydarzenia, dane z czarnej skrzynki, rozbite części i dane aerodynamiczne i przedstawia pewne myśli i szereg danych i demonstracji sugerujących dlaczego i jak widocznych z inżynierskiej perspektywy.

Słowa kluczowe – inzynierskie spojrzenie, uszkodzenie skrzydła, beczka samolotu, Smoleńsk, TU-154.

AN ENGINEERS VIEW ON HOW THE SMOLENSK CRASH COULD TAKE PLACE Glenn Arthur Jørgensen

Zobacz równiez:





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.