Dyrektorzy szkół informują, że pomimo akcji rodzice nie są zainteresowania szczepieniem. Zamiast zgłoszeń dyrektorzy otrzymują od rodziców groźby pozwów. Na parę milionów uczniów chęć zaszczepienia w szkole wyraziło ok. 50 tys. osób.
Nauczyciela mają raczej czego się bać, ponieważ działali niezgodnie z prawem uczestniczyć w propagandzie i namawianiu dzieci do udziału w eksperymencie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Od kilku dni otrzymujemy na naszą skrzynkę wiele @ od nauczycieli z pytaniem, czy mogą oni odmówić realizacji propagowania szczepienia wśród dzieci, który został wprowadzony w szkołach.
W związku z tym zgodnie z obietnicą, jaką daliśmy tej grupie zawodowej w niniejszym artykule, przedstawimy prawne aspekty, jakie potwierdzą, że nauczyciel posiada prawo do odmowy realizacji tego zadania.
Program propagowania szczepień należy na podstawie art. 52 PF zaliczyć do działalności, ponieważ zgodnie z zapisem powyżej powołanego przepisu:
1. Reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.
2. Reklama, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) reklamę produktu leczniczego kierowaną do publicznej wiadomości.
Ogłoszona przez MEiN akcja szczepienia w szkołach narusza art. 53 ust. 3 PF, ponieważ reklama produktu leczniczego nie może być kierowana do dzieci ani zawierać żadnego elementu, który jest do nich kierowany.
Wprowadzony przez MEiN program szczepień przeciw COVID w szkołach i zaangażowanie do niego nauczycieli narusza również art. 55 § 1 PF, ponieważ cała akcja promocyjna tych produktów jest reklamą odwołującą się do zaleceń osób znanych publicznie, naukowców, osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne, lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia.
Ponadto stwierdzić należy, iż akcja narusza również art. 55 § 2 PF, ponieważ zawiera ona treści sugerujące, że nawet osoba zdrowa przyjmująca produkt leczniczy poprawi swój stan zdrowia co w chwili obecnej nie jest w żaden sposób potwierdzone w CHPL oraz że nieprzyjęcie tego produktu leczniczego może pogorszyć stan zdrowia danej osoby.
Link do wszystkich CHPL:
Podnieść w tym miejscu należy również że szczepionka na Covid-19 obecnie nie jest wpisana do szczepień ochronnych określonych w komunikacie Głównego Inspektora Sanitarnego, wydanym na podstawie art. 17 ust. 11 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi w związku z powyższym jej reklama jest niedozwolona i wynika to z art. 57 PF.
Powyższe przepisy już wskazują, że nauczyciel nie jest zobowiązany do prowadzenia akcji promocyjnej szczepienia przeciw COVID.
Jednak w celu zapewnienia prawnie ochrony Państwu przed ewentualnymi próbami zaszantażowania was przez dyrekcję nakładaniem kar dyscyplinarnych w związku z niewykonaniem polecenia służbowego podnieść należy, iż szkoła nie jest uprawniona do prowadzenia akcji reklamowych oraz promocyjnych produktów leczniczych i wynika to z treści art. 60 PF, 129 PF i 129a PF.
Wszystko to jednoznacznie wskazuje, iż nauczyciel posiada prawo do odmowy udziału w programie promocyjnym sczepienia przeciw COVID a odmowa ta nie może stanowić podstawy do wyciągnięcia konsekwencji dyscyplinarnych przez dyrekcję szkoły w stosunku do takiej osoby.
Jeśli będziecie Państwo potrzebowali indywidualnej pomocy w zakresie powyższego tematu, zapraszamy do kontaktu z nami.