SUKCES! Zwyciężyła normalność!
15.07 ogłoszono wyniki głosowania w ramach budżetu obywatelskiego stolicy. Projekt deprawacyjny niewybrany w obywatelskim głosowaniu!!!! To sukces przytomnych ludzi, którzy gremialnie wybrali inne projekty. Zaledwie nikły procent głosów zostało oddanych na to seksualizujące paskudztwo.
Dziękujemy warszawiakom za zdrowy rozsądek i zaangażowaną postawę.
Rafał Trzaskowski
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Plac Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa
Organizacje rodziców, pedagogów, psychologów i pracowników oświaty, działające na terenie Warszawy oraz ogólnopolskie, w tym współtworzące Społeczną Koalicję na rzecz Edukacji, Nauki i Wychowania, wzywają do usunięcia naruszenia prawa - odnośnie do procedowania projektu pod nazwą „Edukacja seksualna - dobrowolne warsztaty i działania animacyjne dotyczące aspektów zdrowia, dojrzewania i przeciwdziałania przemocy dla młodzieży i dorosłych” na kwotę 3 266 000 zł, w ramach Budżetu Obywatelskiego stolicy na rok 2022 r.
Uzasadnienie:
Ocena merytoryczna w.w projektu, która została dokonana przez podległych Panu Prezydentowi urzędników: Martę Widz, naczelnika Wydziału Projektów Interdyscyplinarnych (CKS-PI) oraz Martę Dermańską, z-cę dyr. Centrum Komunikacji Społecznej, jest błędna.
W punktach 1 i 2 osoby oceniające poświadczyły nieprawdę:
1. Projekt nie narusza przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w tym aktów prawa miejscowego – spełniono
2. Projekt mieści się w zakresie zadań własnych m.st. Warszawy – spełniono.
[Nr ESOGi : 1712 Znak Signumii: CKS-PI.0632.2.2021.MWI]
Wbrew tej ocenie, projekt nie spełnił podstawowych warunków i w jaskrawy sposób narusza przepisy obowiązującego prawa oraz nie mieści się w zakresie zadań własnych m. st. Warszawy.
Za niepokojący należy uznać fakt zignorowania przez opiniujących urzędników pisma Mazowieckiego Kuratora Oświaty do wiceprezydent Warszawy z 24 lutego 2021 r., które zawiera negatywną opinię na temat projektu oraz szczegółowy opis potencjalnych naruszeń prawa.
W świetle § 7 ust. 1 pkt 1 Uchwały Nr XI/218/2019 Rady m. st. Warszawy z dnia 11 kwietnia 2019 r. w sprawie konsultacji społecznych z mieszkańcami m. st. Warszawy w formie budżetu obywatelskiego, który jasno mówi, iż „ Mieszkańcy m.st. Warszawy mogą zgłosić projekty: 1) mieszczące się w zakresie zadań własnych m.st. Warszawy”, stwierdzamy, że ocena merytoryczna została sporządzona nieprawidłowo.
Ustawa z dnia z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży [Dz.U. 1993 nr 17 poz. 78] zawiera liczne zadania adresowane zarówno do organów administracji rządowej, jak i samorządu terytorialnego, jednak kształcenie w zakresie wiedzy o życiu seksualnym człowieka zostało uznane za zadanie rządowe i powierzone wyłącznie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania ( art. 4 ust. 1 i 3). Wymieniona ustawa nie zawiera zadań dla samorządu terytorialnego w zakresie edukacji seksualnej.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wydał rozporządzenie wprowadzające Podstawę programową kształcenia ogólnego, obligującą szkoły do realizacji w/w treści ustawowych. Przedmiotami właściwymi są: Wychowanie do życia w rodzinie, a po części Biologia i WOS. W wypadku Wychowania do życia w rodzinie regulacja Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu jego nauczania oraz zakresu treści zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego [ Dz. U. z 1999 r. Nr 67, poz. 756 i Dz. U. z 2014 r. poz. 395.] jest obowiązującym prawem.
Projekt samorządowy „Edukacja seksualna…” sprowadza się do realizacji tożsamej tematyki, jednakże bez niezbędnych umocowań prawnych do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.
Jednocześnie wskazujemy na możliwe naruszenie praw rodziców, wynikające z faktu zawarcia w projekcie kampanii promocyjnej, która ma zostać zrealizowana w szeroko pojętej przestrzeni miejskiej. Nasze dzieci mogą się więc zetknąć z hasłami i grafiką nawet przypadkowo w domu kultury, bibliotece, w komunikacji miejskiej, co narusza nasze prawa konstytucyjne, wynikające z art. 48 ust.1 oraz 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, które stanowią, iż: „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.” oraz „Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się odpowiednio.” .
Powoływanie się w tym wypadku na dobrowolność uczestnictwa w warsztatach nie jest zabezpieczeniem naszych praw rodzicielskich w powyższym zakresie.
Ponadto, wobec delikatnej materii tematycznej, obejmującej kwestie seksualności człowieka, zgłaszamy zastrzeżenia wobec formy warsztatów i działań artystycznych opisanych w projekcie.
Prowadzenie takich zajęć przez enigmatycznych „edukatorów” o niejasnych kompetencjach, które z pewnością nie są równoznaczne z kompetencjami nauczycieli przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie, budzi nasz rodzicielski sprzeciw: „Warsztaty dla młodzieży – do 200 warsztatów dla 20 osobowych grup na terenie całej Warszawy, każde z zajęć prowadzone będą przez dwóch edukatorów, 20 godz. warsztatów dla każdej grupy – 1200000 zł brutto”. Jeszcze bardziej niepokojące są: „Działania artystyczne – do 36 wydarzeń artystycznych – 180000 zł brutto”, o tematyce opisanej w projekcie w następujący sposób: „Młodzież będzie mogła dodatkowo wziąć udział w działaniach przez sztukę (np.: spektakle, działania performatywne, działania artystyczne i animacyjne) – działania będą poruszały tematykę przeciwdziałania pedofilii, wykorzystywania, stawiania granic, określania stref / miejsc intymnych”.
Pod szyldem działań artystycznych, szczególnie performatywnych, wprowadza się na ogół treści najbardziej drastyczne, prowokujące i szokujące, co może narazić dzieci uczestniczące w „działaniach przez sztukę” na deprawację i poważne straty moralne. Nikt nie jest w stanie określić granic sztuki, która w wypadku treści opisanych w projekcie może ocierać się potencjalnie o karalne działania pedofilskie [por. Kodeks Karny - Art. 200. § 1 i 2]. Zasłanianie się dobrowolnością i pojęciem „młodzieży” [nieistniejącym w prawie polskim], do której przede wszystkim adresowany jest projekt, wskazuje na intencje dalekie od rzetelnej edukacji naszych dzieci.
Wobec wszystkich powyższych zastrzeżeń, a szczególnie - naruszenia prawa obowiązującego, wnosimy o natychmiastowe wycofanie projektu spod dalszego procedowania.
Podpisani:
17. Fundacja Wspomagająca Wychowanie Archezja - Tomasz Gubała Prezes
18. Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka - Wojciech Zięba Prezes
19. Stowarzyszenie Chrześcijańskich Dzieł Wychowania - Wojciech M. Słonina Z-ca Przewodniczącego Zarządu
20. Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii - Bogna Białecka Prezes
21. Stowarzyszenie Odpowiedzialny Poznań - Marlena Ustach Prezes
22. Społeczna Rada Edukacji i Wychowania "Rodzinny Poznań" - Bartosz Brzeziński
23. Fundacja "Głos dla Życia" - Paweł Wosicki Prezes
24. Stowarzyszenie Just Love Me - Krzysztof Szulc Prezes
25. Fundacja Życie i Rodzina / Koalicja dla Życia i Rodziny - Lech Łuczyński Prezes
32. Stowarzyszenie Grupa Inicjatywna Baranówko - Dorota Lisiak Prezes
33. Stowarzyszenie „Podhale - Nasz Dom” – Aleksandra Antolak-Rust Wiceprezes
W imieniu powyższych pismo składa Hanna Dobrowolska
Do wiadomości:
Minister Edukacji i Nauki
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP
Rzecznik Praw Dziecka
Wojewoda Mazowiecki
Rada m.st. Warszawy
Regionalna Izba Obrachunkowa