Bo瞠na Ratter: Gdzie Kopiec na 100-lecie Odzyskania Niepodleg這軼i?
data:18 listopada 2018     Redaktor: ArekN

 

Gdzie Obelisk na 100-lecie Odzyskania Niepodleg這軼i, gdzie Kopiec na100-lecie Odzyskania Niepodleg這軼i, gdzie ㄆk Triumfalny na 100-lecie Odzyskania Niepodleg這軼i, gdzie Muzeum Historii Odzyskiwania Niepodleg這軼i?
Si璕nijmy do kart historii, 123 lata zniewolenia naszej Ojczyzny. Wiemy, zgubi造 nas nasze wady narodowe, podzia造, niesnaski. Po 123 latach Polska wraca na mapy 鈍iat. Przypomnijmy o tych wa積ych elementach i wydarzeniach historycznych, które zawa篡造, by mog豉 powsta z kolan Rzeczpospolita Polska - ksi康z redaktor zwróci si do dr Krzysztofa Kaw璚kiego podczas Marszu Niepodleg這軼i transmitowanego przez Telewizj Trwam.
I pop造n窸a w eter wspania豉 narracja historyczna, serdeczna, oddaj帷a pami耩 i ho責 pokoleniom, które wywalczy造 dla nas odzyskanie wolnej Polski- pisze autorka felietonu.

 
Wszak odzyskanie niepodleg這軼i symbolizowane dat 11 listopada by這 dzie貫m kilku pokole Polaków, to by豉 praca wielu, praca organiczna i dzia豉lno嗆 zbrojna, jak chocia瘺y powstania XIX wieku. Ale równie polska poezja, literatura, wychowanie w mi這軼i do ojczyzny, przywództwo narodowe, emigracja polityczna po powstaniach, walka o ziemi, walka o j瞛yk, o kultur, po prostu o polsko嗆…Tak瞠 powstanie nowoczesnych ruchów politycznych na ziemiach polskich trzech zaborów. Te masowe ruchy, narodowy, socjalistyczno niepodleg這軼iowy, ludowy, chrze軼ija雟ko spo貫czny kszta速uj dzia豉lno嗆 Polaków. Tworz si instytucje o鈍iatowe, towarzystwa gimnastyczne jak Sokó, skauting, dzia豉nia prowadzone s w ro積ych obszarach, rozwija si szkolnictwo. Gdy przyszed czas, gdy pojawi豉 si ta koniunktura mi璠zynarodowa, Polacy byli przygotowani, zorganizowani do tej niepodleg這軼i. Nie mo積a sprowadza odzyskania niepodleg這軼i tylko i wy陰cznie do tych ostatnich sekwencji, a wi璚 pierwszej wojny 鈍iatowej.

Oczywi軼ie, w tym czasie znalaz這 si pokolenie wspania造ch Polaków, którzy potrafili t koniunktur mi璠zynarodow wykorzysta. To by豉 wielka sztuka, dzia豉lno嗆 dyplomatyczna i militarna. Polacy potrafili te niepodleg這嗆 wywalczy tak瞠 w tych ostatnich miesi帷ach poprzedzaj帷ych listopad, tworzy造 si instytucje, o鈔odki w豉dzy na ziemiach polskich, urz璠y skarbowe, zr瑿y administracji, Rada Regencyjna. To te walka o granice Rzeczpospolitej, walka o polski  Lwów w listopadzie 1918 roku, to jest powstanie wielkopolskie znakomicie przygotowane, to s powstania 郵御kie, walki o gór 鈍. Anny, inkorporacja Wile雟zczyzny w 1922. Pami皻ajmy te o za郵ubinach Polski z morzem, kiedy to genera Józef Haller rzuca w polskie morze w Pucku obr帷zk. Drug zostawia sobie na pami徠k.
I to jest fenomen, Polacy potrafili ukszta速owa granice, centralny o鈔odek w豉dzy, stworzy konstytucj marcow jako fundament ustrojowy Rzeczpospolitej, nawet przeprowadzi wybory w 1919 roku. W tak trudnej sytuacji, kiedy jeszcze ziemie Rzeczpospolitej nie by造 scalone.

Bronis豉w Wildstein w dyskusji o ksi捫ce „ O kulturze i rewolucji” powiedzia:
篡jemy w 鈍iecie dominuj帷ej ideologii, która coraz bardziej próbuje nam narzuca pewne formy postrzegania i rozumienia 鈍iata, jest to zespó wspólnych pogl康ów. Znana dziennikarka na pytanie jakie ma pogl康y zdziwiona pytaniem odpowiedzia豉:  no jak to jakie, oczywi軼ie europejskie! Istnieje pewien dany, zamkni皻y system przekona dominuj帷y w Europie, ludzie którzy nie my郵, przyjmuj pewne schematy, pewne reakcje. Wiemy, 瞠 ta ideologia przysz豉 z zewn徠rz.
Komuni軼i boj帷 si odbudowy silnego pa雟twa po 1989 r znale幢i sojusznika w 鈔odowiskach liberalnych, które w imi „powrotu do Europy” zda造 si na struktury 鈍iata zachodniego.  Polska polityka mia豉 polega przede wszystkim na „procesie dostosowawczym” do tych struktur i – dodajmy – do ich 篡cze – wyja郾ia Marek Jurek w Naszym Dzienniku. Kiedy Donald Tusk zaleca nam stymulowanie emocji ciep陰 wod w kranie a nie interesem Polski, a po kilku latach pobytu w UE nazywa nas, którzy chcemy silnej, suwerennej, dumnej  z przesz這軼i Polski, wspó販zesnymi bolszewikami.
Odrealnianie rzeczywisto軼i w my郵 篡cze „europejskiej, totalitarnej ideologii”  jest obecnie udzia貫m wielu innych polityków, dziennikarzy, publicystów, literatów, artystów, naukowców. Dlaczego narracja historyczna koncertu na 100-lecie Odzyskania Niepodleg這軼i na Stadionie Narodowym nie odwo造wa豉 si do tych warto軼i, do tych postaci, do tych czynów, do tych zdarze historycznych, o których tak pi瘯nie mówi dr Krzysztof Kaw璚ki? Jaki wk豉d w odzyskanie Niepodleg這軼i 100 lat temu wnie郵i  M造narski i Osiecka pokazywani na ekranie podczas koncertu? Oni byli beneficjentami w PRL i republice okr庵貫go sto逝 gdy ci, co wolno嗆 dla nas odzyskali le瞠li na cmentarzach Lwowa, Przemy郵a, Wilna, Grodna, w do豉ch 鄉ierci Katynia, ubeckich katowni, a mówienie o tym grozi這 wi瞛ieniem lub zsy趾. Skazani na emigracj, nazywani bandytami i zaplutymi kar豉mi reakcji, oni i ich rodziny. Wykl璚i i skazani na niepami耩 do dzisiaj. Dlaczego nie twarz Feliksa Konarskiego, Mariana Hemara, Mariana Jonkajtysa, Adama Kowalskiego, Kazimierza Wierzy雟kiego, Jana Czapskiego i setek innych ?  Dlaczego zamiast kiosku ruchu z czasu PRL nie pokazano symbolicznie bydl璚ego wagonu, którym zsy豉no w czasie zaborów na Sybir Polaków walcz帷ych o  Polsk, o jej kultur i j瞛yk, za udzia w powstaniu listopadowym, styczniowym, za wojn z bolszewikami w 1920 roku, za bycie Polakiem w Operacji Polskiej NKWD, po agresji 17 wrze郾ia 1939 roku i podczas panowania re磨mowej, totalitarnej w豉dzy ludowej przyniesionej na bagnetach i wspieranej przez uleg造ch rodaków? Zaprzepa軼i tak szans na pokazanie czego wi璚ej ni pokazywane za komuny?

W tym roku przypada setna  rocznica Obrony Lwowa. Dzi瘯uj Premierowi Rzeczpospolitej, panu Mateuszowi Morawieckiemu, 瞠 wymieni j w鈔ód bohaterskich czynów na rzecz Odzyskania Niepodleg這軼i. Wracam do relacji dr Krzysztofa Kaw璚kiego.
Has這 Dla ciebie Polsko to jest fundament II Rzeczpospolitej. Podobny napis, w tym samym duchu, by na cmentarzu Orl徠 Lwowskich, cmentarzu bohaterskich obro鎍ów Lwowa, który powsta w 1919 roku. Przy wej軼iu gównym do cmentarza orl徠 lwowskich sta造 2 kamienne lwy. Na tarczy  jednego z nich by這 god這 pa雟twa polskiego ale by te napis: Tobie Polsko. Obrona Lwowa, ogromny, heroiczny wk豉d ludno軼i, m這dych, gimnazjalistów, dzieciaków, kobiet. Bo taka by豉 potrzeba. Ludno軼i wspomaganej przez formacje wojskowe równie z Wielkopolski podczas kilku miesi璚y obrony w trudnych warunkach zimy. Miasto Lwów, miasto Semper Fidelis zosta這 uhonorowane ze wierno嗆 Polsce orderem Virtuti Militari.
Pami耩 o obro鎍ach Lwowa, o tych m這dych bohaterach by豉 w豉郾ie tym elementem, który kszta速owa polski patriotyzm. Pó幡iej równie, cho熲y cichociemni, elitarna formacja Armii Krajowej, z has貫m Tobie Ojczyzno. A obro鎍y Wilna, bohaterscy obro鎍y Grodna po bestialskiej napa軼i marksistowskich Hunów czyli sowietów, a inne formacje jak Narodowe Si造 Zbrojne, jak wspaniali 穎軟ierze bior帷y udzia w Akcji Burza a w czas Powstania Warszawskiego spiesz帷y nam z pomoc.

Nasi rodacy mieli to szcz窷cie, mieli odniesienia kszta速owania swojego patriotyzmu, to w豉郾ie by造 m.in. orl皻a lwowskie. To jest wspania造 przyk豉d, który powinien nam równie teraz przy鈍ieca. Polacy przede wszystkim kochali Polsk, mieli j w sercu. Ró積e wyobra瞠nia drogi do Polski, ró積e wyobra瞠nia przysz貫j Polski ale na imi Polska zwierali szeregi. Ojcowie odzyskania naszej niepodleg這軼i ró積ili si ale np. w relacjach miedzy Romanem Dmowskim a Józefem Pi連udskim nigdy nie znalaz造 si osobiste oceny, które mo積a by uzna za nieprzyzwoite. Roman Dmowski zawsze, mimo ró積ic politycznych, odnosi si z szacunkiem do Pi連udskiego. Szczególnie w obecno軼i innych pa雟tw nigdy nie pozwoli sobie na krytyczn ocen. I tak postaw wyra瘸 Józef Pi連udski. To byli m篹owie stanu a nie gracze polityczni, to ludzie którzy my郵eli w kategorii interesu pa雟twowego, narodowego a nie kategoriami kosmopolitycznymi co mo積a cz瘰to dostrzec u naszych tzw. polityków.

23 kwietnia 1937 dekretem Prezydenta Ignacego Mo軼ickiego dzie 11 listopada zosta og這szony 鈍i皻em pa雟twowym. Samozwa鎍za Krajowa Rada Narodowa 22 lipca 1945 roku znios豉 鈍i皻o 11 listopada. Przywrócone uchwa陰 Sejmu w 1989  w 鈍iadomo軼i Polaków pojawi這 si  dopiero dzi瘯i Marszowi Niepodleg這軼i zorganizowanemu 9 lat temu. III RP nie nawi您ywa豉 do II Rzeczypospolitej, raczej by豉 w opozycji do niej. By豉 to kontynuacja PRL. Czeka nas d逝gi proces edukacji w zakresie nie tylko 11 listopada  ale  tak瞠 wielu innych wydarze jak cho熲y orl皻a lwowskie, obrona Wilna, Grodna, zsy趾i na Sybir, zag豉da ziemia雟twa jak i wiele innych. Cieszymy si z obecno軼i m這dych na Marszu Niepodleg這軼i, oni przypomnieli o polskiej historii.  字odowiska narodowe s przeka幡ikami tradycji naszych wspania造ch przodków. Id z has貫m Bóg Honor Ojczyzna. Dekretem Prezydenta Rzeczypospolitej W豉dys豉wa Raczkiewicza z 1943 roku, napis ten znalaz si na sztandarach Wojska Polskiego. Pod sztandarem wyruszali鄉y w bój a teraz te mamy walk o suwerenno嗆 pa雟twow zagro穎n poprzez federalistyczne dzia豉nia UE. Musimy te walczy o suwerenno嗆 ideowo – moraln, pod sztandarem Bóg Honor Ojczyzna musimy si przeciwstawi fali demoliberalizmu, który kroczy przez Europ zachodni, temu marksizmowi kulturowemu, który dociera do Polski z udzia貫m i akceptacj w這darzy wielu miast, uczelni, instytutów, organizacji a stanowi 鄉iertelne zagro瞠nie.

Opowie嗆 towarzysz帷a transmisji Marszu Niepodleg這軼i to zwi瞛貫 i tre軼iwe w fakty historyczne a nie domniemania, pe軟e spokoju i pozytywnych emocji  wypowiedzi o Polakach ró積ych stanów, o bohaterach powsta, o 穎軟ierzach niez這mnych a potem wykl皻ych, o pie郾iach, o wieszczach narodowych, o znaczeniu kultury w tworzeniu 鈍iadomo軼i narodowej , o znaczeniu edukacji i wiary. Nie tylko polska racja stanu ale duch narodu, morale narodu, kr璕os逝p Polaka, który t瘰kni za ojczyzn – niczym Sybir, niczym knut lecz narodu duch. No i o kapitalnym znaczeniu ko軼io豉, którym by no郾ikiem tej iskry mi這軼i ojczyzny, o roli religii, katolicyzmu. Bez tego nie by這by nas, nie by這by Polski. W豉郾ie w tych trudnych czasach, w XIX wieku mieli鄉y tylu 鈍i皻ych, tylu b這gos豉wionych, tyle zakonów konspiracyjnych. Jak瞠 ciekawa jest posta 鈍i皻ej Teresy Ledóchowskiej, córki szwajcarskiej ksi篹niczki, ustosunkowanej w 鈍iecie w豉dców epoki, znakomicie wykszta販onej,  intelektualistki, artystki, dzia豉czki i prekursorki i za這篡cielki misji katolickich w Afryce. Ona ju wtedy walczy豉 o zniesienie niewolnictwa. Istotna by豉 te 鈍iadomo嗆 nauki spo貫cznej ko軼io豉. A potem w II Rzeczpospolitej mieli鄉y znamienitych kap豉nów w polityce, edukacji, o鈍iacie. Ko軼ió by zawsze z narodem, dlatego by i jest prze郵adowany.
W tle odg這sy defilady wojskowej, patriotycznych nawo造wa i petard, niebo zas豉ne barwami bia這 czerwonymi, godne postacie m這dych, starszych, rodziców, dzieci. Polaków, którzy niczym husaria przechodz Most Poniatowskiego. To móg豚y by materia edukacyjny dla szkó, przedszkoli, uczelni. Nie potrzeba milionów, nie potrzebna wielkich debat, kolejnych cykli filmowych, które na ogó  w swej tre軼i nie wykraczaj poza zakres wiedzy znanej i dozwolonej w PRL i republice okr庵貫go sto逝.

Niestety, relacja z Marszu Niepodleg這軼i w telewizji publicznej pana Kurskiego równie odrealnia豉 rzeczywisto嗆. Jakby na marszu nie by這 organizatorów i uczestników dziewi徠ego Marszu Niepodleg這軼i i  has豉 Bóg Honor Ojczyzna. I jakby nigdy nie by這 polskiego miasta Lwów. Równie interesuj帷y jest wybór kandydatów do Orderu Or豉 Bia貫go na 100-lecie Odzyskania Niepodleg這軼i. Smutne, i nie zosta przyznany po鄉iertnie wybitnemu filozofowi, W豉dys豉wowi Tatarkiewiczowi, którego relegowa z uczelni czerwony bojówkarz, Kawaler Orderu Or豉 Bia貫go Jacek Kuro. Nie zosta przyznany wielu innym godnym tego Polakom, których zas逝gi dla Rzeczpospolitej s nie do przecenienia ale wida nadal nie s poprawni. Czeka nas d逝ga lekcja do odrobienia.
Nie wszyscy mogli鄉y razem uczestniczy po raz dziewi徠y w Marszu Niepodleg這軼i. Tak zaprasza na marsz 酥. Wiktor W璕rzyn :
MARSZ NIEPODLEGΜ列I - WARSZAWA
Wszyscy motocykli軼i którzy pozostan w Warszawie zbieraj si 11 listopada o godz. 12:45
przed ko軼io貫m 安. Barbary (ul. Nowogrodzka i Emilii Plater). Po Mszy 安. wyruszamy ju w kolumnie do Ronda Dmowskiego, gdzie o godz. 15:00 rozpoczniemy Marsz Niepodleg這軼i
Najserdeczniej Was pozdrawiam
Paniom r帷zki ca逝j a Panom mocno prawic 軼iskam
Wiktor

W za陰czniku zdj璚ie, które zrobi豉m pewnej grupie podczas  Marszu Niepodleg這軼i w 2010 roku.  Czy o nich wypowiada si ostatnio Donald Tusk?
Bo瞠na Ratter

Zobacz r闚niez:





Informujemy, i w celu optymalizacji tre軼i na stronie, dostosowania ich do potrzeb u篡tkownika, jak r闚nie dla cel闚 reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urz康zeniach ko鎍owych u篡tkownik闚. Pliki cookies mo積a kontrolowa w ustawieniach przegl康arki internetowej. Korzystaj帷 z naszej strony, bez zmiany ustawie w przegl康arce internetowej oznacza, i u篡tkownik akceptuje polityk stosowania plik闚 cookies, opisan w Polityce prywatno軼i.