Wyboista droga do niepodległości. Strajk dzieci wrzesińskich cz.1.
data:17 maja 2018     Redaktor: agalaura

W roku stulecia odzyskania niepodległości przedstawiamy zdarzenia z naszej historii, których łączna siła oddziaływania doprowadziła nasz naród do wolności. Zaczynamy od strajku dzieci szkolnych we Wrześni i w odcinkach publikować będziemy opracowanie przygotowane na podstawie materiału zamieszczonego na stronie www.sdw.icpnet.pl/historia

Dzieci wrzesińskie - uczestnicy strajku
 
 
 
Tło i przyczyny wydarzeń wrzesińskich
 
Ziem zagarniętych Polsce nie zamieszkiwali najczęściej najlepsi reprezentanci narodu niemieckiego. Byli to raczej fanatycy, chcący się zrehabilitować w oczach swoich władz czy Niemcy głodni zasług. Nie mogły więc się te stosunki wzajemne układać dobrze, gdyż zaborcy ci traktowali Polaków jak niewolników, chcąc z nich zrobić „prusaków polskiego pochodzenia”.
 
Strajk wrzesiński z 1901 roku zyskał światowy rozgłos, a jednak nie był jedynym czy nawet pierwszym wydarzeniem tego typu. Wcześniej był Jarocin (1883r.), gdzie uczniowie podczas pokazowej lekcji religii w trakcie nauczycielskiej konferencji odmówili odpowiadania po niemiecku. To starcie uczniowie wygrali, bo polecono przerwać bezcelową lekcję. Dwukrotnie strajkowali również uczniowie z Osiecznej (1890r. – 1892r.).
 
Września w 1900 roku była miasteczkiem liczącym 5535 mieszkańców, z czego ok. 75% stanowili Polacy. Tamtejsi Niemcy stanowili jedynie kilkanaście procent mieszkańców a i to w momencie największego nasilenia niemieckiej tam obecności. Ta mniejszość jednak wpływała mocno na życie gospodarcze i kulturalne miasta, czemu dopomagała obecność niemieckiego wojska - 3. Batalionu 46. pułku piechoty.
 
Patriotyczna część polskiej społeczności we Wrześni kultywowała pamięć bohaterskich walk z polskiej historii organizując rocznicowe manifestacje pod pamiątkowym obeliskiem. Poczucie patriotyzmu nasilało się wraz ze zwiększaniem germanizacyjnych nacisków.
 
Latem 1900 roku wprowadzono dokument, wedle którego od roku szkolnego 1901 należy wykładać religię i śpiew kościelny także w języku niemieckim. Dla innych przedmiotów język ten był już językiem wykładowym i można było zakładać, że uczniowie władają nim biegle. Niemieccy nauczyciele zabrali się więc do rugowania języka polskiego ze szkół, aby wykazać się przed swoimi przełożonymi i otrzymać gratyfikacje finansowe.
 
Znamienny rok szkolny rozpoczynał się 1 kwietnia 1901. Przewidując opór polskich uczniów Niemcy na koszt rządu zakupili niemieckie katechizmy, które planowali wręczyć dzieciom.
Zobacz równiez:





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.