Medytacja na 安i皻o 安i皻ej Rodziny
data:30 grudnia 2017     Redaktor: GKut


安i皻a Rodzina nieprzes這dzona





Gdy up造n窸y dni ich oczyszczenia wed逝g Prawa Moj瞠szowego, Rodzice przynie郵i Jezusa do Jerozolimy, aby przedstawi Go Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pa雟kim: «Ka盥e pierworodne dziecko p販i m瘰kiej b璠zie po鈍i璚one Panu». Mieli r闚nie z這篡 w ofierze par synogarlic albo dwa m這de go喚bie, zgodnie z przepisem Prawa Pa雟kiego. A 篡 w Jeruzalem cz這wiek imieniem Symeon. By to cz這wiek sprawiedliwy i pobo積y, wyczekuj帷y pociechy Izraela; a Duch 安i皻y spoczywa na nim. Jemu Duch 安i皻y objawi, 瞠 nie ujrzy 鄉ierci, a zobaczy Mesjasza Pa雟kiego. Z natchnienia wi璚 Ducha przyszed do 鈍i徠yni. A gdy Rodzice wnosili Dzieci徠ko Jezus, aby post徙i z Nim wed逝g zwyczaju Prawa, on wzi掖 Je w obj璚ia, b這gos豉wi Boga i m闚i:
«Teraz, o W豉dco, pozwalasz odej嗆 s逝dze Twemu
w pokoju, wed逝g Twojego s這wa.
Bo moje oczy ujrza造 Twoje zbawienie,
kt鏎e przygotowa貫 wobec wszystkich narod闚:
鈍iat這 na o鈍iecenie pogan
i chwa喚 ludu Twego, Izraela». A Jego ojciec i Matka dziwili si temu, co o Nim m闚iono. Symeon za b這gos豉wi Ich i rzek do Maryi, Matki Jego: «Oto Ten przeznaczony jest na upadek i na powstanie wielu w Izraelu, i na znak, kt鏎emu sprzeciwia si b璠 – a Twoj dusz miecz przeniknie – aby na jaw wysz造 zamys造 serc wielu». By豉 tam r闚nie prorokini Anna, c鏎ka Fanuela z pokolenia Asera, bardzo podesz豉 w latach. Od swego panie雟twa siedem lat 篡豉 z m篹em i pozosta豉 wdow. Liczy豉 ju sobie osiemdziesi徠 cztery lata. Nie rozstawa豉 si ze 鈍i徠yni, s逝膨c Bogu w postach i modlitwach dniem i noc. Przyszed連zy w tej w豉郾ie chwili, s豉wi豉 Boga i m闚i豉 o Nim wszystkim, kt鏎zy oczekiwali wyzwolenia Jeruzalem. A gdy wype軟ili wszystko wed逝g Prawa Pa雟kiego, wr鏂ili do Galilei, do swego miasta – Nazaretu. Dzieci za ros這 i nabiera這 mocy, nape軟iaj帷 si m康ro軼i, a 豉ska Bo瘸 spoczywa豉 na Nim.


π 2, 22-40


*****


„A Jego ojciec i Matka dziwili si temu, co o Nim m闚iono” (π 2, 33).


„Ka盥a rodzina, tak瞠 w swojej s豉bo軼i, mo瞠 sta si 鈍iat貫m w mroku 鈍iata” (Amoris laetitia, 66).


Cz瘰to s造szymy, 瞠 rodziny chrze軼ija雟kie powinny na郵adowa 安i皻 Rodzin. Ale czy nie nale瘸這by przy tym zapyta, co konkretnie maj na郵adowa? Bo przecie nie wszystko. Wbrew pozorom 安i皻a Rodzina nie jest taka sama jak wszystkie inne i nie spos鏏 jej odwzorowa jak form odci郾i皻 w betonie. Mi璠zy rodzinami chrze軼ija雟kimi a rodzin Jezusa s podobie雟twa, ale i niepodobie雟twa.


Sp鎩rzmy na niekt鏎e r騜nice. Jezus by naturalnym dzieckiem, ale jedynie Maryi. Dla J霩efa by synem adoptowanym. Maryja nie wsp馧篡豉 z J霩efem i pozosta豉 Dziewic, nie dlatego, 瞠 wsp馧篡cie seksualne by這 z貫, ale ze wzgl璠u na wyj徠kow to窺amo嗆 dziecka, kt鏎e pocz窸a. Jezus by Synem Boga. Czy tak wygl康aj chrze軼ija雟kie rodziny? Czy maj objawienia anio堯w, kt鏎zy m闚i im, co nale篡 zrobi?


Ponadto, zar闚no Jezus jak i Jego Matka byli bezgrzeszni. Co prawda nie zwolni這 ich to od trud闚 i ogranicze cz這wiecze雟twa, ale w wielu aspektach oszcz璠zi這 im niepotrzebnego cierpienia i b喚d闚, zw豉szcza zadanego przez w豉sny grzech. Czy nasze rodziny zawsze tryskaj blaskiem niewinno軼i, 鈍iat貫m rozlewaj帷ym si na ca造 dzie? Czy wszystko w nich uk豉da si pod逝g wznios造ch idea堯w? Wiemy, 瞠 nie. Ka盥a rodzina ma swoje blaski, cienie i sekrety. Wszyscy dotkni璚i jeste鄉y panowaniem ciemno軼i, kt鏎a jest w nas, a nie tylko poza nami. 安i皻a Rodzina zmaga豉 si z ciemno軼i, kt鏎a dzia豉豉 na nich od zewn徠rz. To wielka r騜nica.


Jezus zaskakiwa Maryj i J霩efa od samego pocz徠ku, w豉軼iwie jeszcze zanim si narodzi. Chyba trudno spotka rodzic闚, kt鏎zy dowiedzieliby si tyle o misji i to窺amo軼i ich dziecka przed jego pocz璚iem i w trakcie niemowl璚twa. Z tych powod闚 p造nne przechodzenie nad tymi r騜nicami do porz康ku dziennego, umilone kaznodziejsko-jase趾owym „szczebiotaniem” jest chyba nie na miejscu. Mo瞠 co najwy瞠j wzbudzi wra瞠nie, 瞠 zdarzaj si na tym 鈍iecie dziwy, kt鏎e s intryguj帷e, lecz pozostaj poza biegiem 篡cia 鄉iertelnik闚. Czasem romantyzujemy 安i皻 Rodzin, aby nie wytr帷a豉 nas ze spokoju, 瞠by鄉y nie musieli zmierzy si z tajemnic i Bo膨 ingerencj w naszym 篡ciu.


W czym wi璚 安i皻a Rodzina jest dla nas przyk豉dem? Nie w tym, co nas od niej odr騜nia, ale co j z nami 陰czy. Pomijam takie rzeczy jak zwyk貫 codzienne obowi您ki, gotowanie, pranie, przebieranie dziecka, uczenie j瞛yka i podstaw kultury. W ka盥ej rodzinie jest r闚nie miejsce na niezrozumienie, zdziwienie, zakwestionowanie siebie, b鏊 serca, szukanie, dr捫enie, nieustanne poznawanie. W tym Jezus, Maryja i J霩ef nie odbiegaj zbyt daleko od og鏊noludzkiej normy.


Niewiele znajdziemy w Ewangelii o relacji ma鹵e雟kiej mi璠zy J霩efem i Maryj. Wi璚ej o ich relacji do dziecka. 安. ㄆkasz, pisze, 瞠 „Jego ojciec i Matka” przyszli do 鈍i徠yni. To paradoks, bo oboje s „Jego rodzicami” i r闚nocze郾ie z wolna odkrywaj, 瞠 Jezus nie jest ich, 瞠 jest inny. W ich prostej rodzinie rozgrywa si co wi璚ej ni tylko 篡cie rodzinne. Rodzina Jezusa jest dobr analogi dla relacji mi璠zy 豉sk Boga a wolno軼i cz這wieka. B鏬 ingeruje tam, gdzie cz這wiek do鈍iadcza granic, ale zostawia pole do dzia豉nia tam, gdzie cz這wiek z Jego 豉ski mo瞠 uczyni to, co do niego nale篡. Jezus przerasta swoich rodzic闚, podobnie jak 豉ska Boga przerasta ka盥ego z nas.


Ewangelia nie wnika za bardzo w to, w jaki spos鏏 J霩ef i Maryja radzili sobie z problemami wychowawczymi, a mieli je na pewno. Podobnie Pismo 鈍i皻e nie serwuje nam szczeg馧owych rozwi您a w wielu innych dziedzinach. Jedno mo瞠my 鄉ia這 stwierdzi: objawienie i wiara nie odbieraj cz這wiekowi rozumu, wyobra幡i, pami璚i, lecz na nich bazuj. Biblia patrzy na rodzic闚 Jezusa przez pryzmat ich Syna.


J霩ef i Maryja przedstawiaj Go Panu w 鈍i徠yni i s造sz o przysz這軼i ich Syna. A przecie Jezus ma zaledwie kilka tygodni. Jeszcze nie m闚i, nie przejawia 瘸dnych szczeg鏊nych zdolno軼i. Wszystko jeszcze pozostaje w u酥ieniu. Jezus wygl康a jak ka盥e niemowl: b這go.


Ta wiedza, kt鏎a jest im stopniowo ods豉niana, zaskakuje ich. Oboje nagle znale幢i si w centrum tajemnicy. Inni wiedz o ich dziecku wi璚ej ni oni sami. Ciekawe, 瞠 to „nowe” objawienie dociera do J霩efa i Maryi ju nie od anio堯w, lecz przez ludzi. Po narodzeniu razem z innymi „dziwili si temu, co im pasterze opowiadali”. Teraz, w 鈍i徠yni, nast瘼uje kolejny akt poznania Syna. Wtedy „narodzi si wam Zbawiciel, kt鏎ym jest Mesjasz Pan” (π 2, 11) - Jezus najpierw dla Izraela. Teraz Symeon m闚i, 瞠 jest to „安iat這 na o鈍iecenie pogan” i zbawienie „dla wszystkich narod闚”. A wi璚 nie tylko dla Izraela. Najpierw, 瞠 tylko dla nas, a potem, 瞠 w豉軼iwie dla wszystkich, dla obcych, bo swoi… Go odrzuc. Zreszt, sami Rodzice do嗆 wcze郾ie tego do鈍iadcz i b璠 musieli ucieka do Egiptu – nieprzypadkowo tam, do miejsca niewoli Izraela. Dlaczego si dziwi?


Dziwi si nie dlatego, 瞠 Symeon m闚i po chi雟ku, a oni nie rozumiej, poniewa nie maj pod r瘯 s這wnika albo t逝macza obok siebie. Dziwi si, bo te s這wa s trudne do poj璚ia i przyj璚ia. Zdziwienie wskazuje na kontrast. 安iadczy o tym, 瞠 jakie nowe do鈍iadczenie podwa瘸 lub poszerza dotychczasowe do鈍iadczenie. To nic dziwnego, je瞠li za這篡my, 瞠 cz這wiek powo豉ny jest do rozwoju, do stopniowego przekraczania siebie. Ale przecie to tylko ma貫 dziecko? Jak tu pogodzi tak prostot, ub鏀two, zwyk這嗆 z kim, kto ma by Zbawc ludzko軼i?


To nie rodzice, lecz ich dziecko, i to ju niemal od swego pocz璚ia, zaczyna wychowywa rodzic闚, zaskakiwa ich, zmusza do my郵enia, do prawdziwego nawr鏂enia – nie moralnego, ale do zmiany wyobra瞠 o Bogu. Za szybko nawr鏂enie uto窺amiamy z moralno軼i i odwr鏂eniem od grzechu. Ma貫 dzieci uczy intensywnie swoich rodzic闚 tego, kim rzeczywi軼ie jest B鏬. Ono samo jeszcze nie m闚i. Jest na razie znakiem. To inni m闚i o Nim. J霩ef i Maryja musz nauczy si spogl康a na ich dziecko oczami innych, nie swoimi. Albo raczej dostosowa swoje patrzenie do tego, co widz i s造sz. Na tym polega kroczenie drog wiary. B鏬 nas cz瘰to zaskakuje. Mo瞠my Go przyj望 lub odrzuci.


Podobnie i rodzice cz瘰to dziwi si, patrz帷, co wyrasta z ich dzieci. Bywaj zaskoczeni, 瞠 dzieci je w czym przerastaj albo smuc si, 瞠 zawiod造 ich oczekiwania, nie posz造 w豉軼iw drog, niekoniecznie z陰. 畝dnej rodzinie nie s oszcz璠zone te niespodzianki. Nawet tej naj鈍i皻szej. J霩ef i Maryja pokazuj, jak sobie z tym cierpliwie i tw鏎czo radzi.



Dariusz Pi鏎kowski SJ










Informujemy, i w celu optymalizacji tre軼i na stronie, dostosowania ich do potrzeb u篡tkownika, jak r闚nie dla cel闚 reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urz康zeniach ko鎍owych u篡tkownik闚. Pliki cookies mo積a kontrolowa w ustawieniach przegl康arki internetowej. Korzystaj帷 z naszej strony, bez zmiany ustawie w przegl康arce internetowej oznacza, i u篡tkownik akceptuje polityk stosowania plik闚 cookies, opisan w Polityce prywatno軼i.