W odpowiedzi na przekazany z MSWiA w dniu 20 czerwca 2017 r. do Komendy Głównej Policji „apel o zaprzestanie represji policyjno - prokuratorskich” uprzejmie informuję, że w ostatnim czasie w Warszawie zdarzyły się cztery incydenty, związane z obiektami, o których mowa w Państwa wystąpieniu, w konsekwencji których stołeczni policjanci podejmowali czynności służbowe.
Trzy przypadki dotyczyły umieszczania napisów graffiti oraz zabrudzenia obelisków brunatną substancją. Czyny te zostały objęte postępowaniami przygotowawczymi w kierunku zaistnienia czynu określonego w art. 261 kk. Z powodu niewykrycia sprawców prowadzone postępowania zostały umorzone.
W odniesieniu do jednego zdarzenia, mającego miejsce w dniu 9 maja 2017 r. w Parku Skaryszewskim w Warszawie, pod nadzorem Prokuratury Rejonowej Warszawa Praga Południe prowadzone jest postępowanie przygotowawcze w kierunku popełnienia czynu określonego w art. 224 § 2 kk. W związku z zawiadomieniem złożonym przez uczestnika zdarzenia, pod nadzorem Prokuratury Rejonowej Warszawa Praga Północ, prowadzone jest także postępowanie przygotowawcze w kierunku czynu określonego w art. 231 § 1 kk.
Przesłanki warunkujące powyższe działanie ustawodawca uwzględnił w obowiązującym stanie prawnym. Zakładając aksjomatycznie jego racjonalność trzeba zatem uznać, że zabieg polegający na uznaniu czynu za przestępny ma charakter celowy, a podejmowanie działań ze strony Policji wynika wprost z ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. 1990 nr 30 poz.179).
Konkludując, Policja jest formacją powołaną do tego, by służyć społeczeństwu i przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa ludzi, a także utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego. Głównym celem działań Policji jest więc zapewnienie ochrony życia, zdrowia oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych. Każde naruszenie przepisów prawa powinno się zatem łączyć ze zdecydowaną, szybką i profesjonalną reakcją ze strony funkcjonariuszy Policji.
Zatem uważam, że jeśli MSWiA oraz KGP poddało się presji Federacji Rosyjskiej, która wprowadzi sankcje za ustawę „pomnikową” i chce nadal marnować środki budżetowe na tego typu działania – to coś jest nie tak! Kwalifikacja karna czynu wobec autorów „artystycznego performance” na obelisku tow. Berlinga z art 288 kk, cyt. „§ 1. Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5” jest związana z wszczęciem postępowania na wniosek (art. 288 § 4 kk). Zatem czy Federacja Rosyjska taki wniosek złożyła? Kto jest zatem właścicielem tych komunistycznych monumentów?
Dla mnie jest też niezrozumiałym, że wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł w odpowiedzi na pytanie z w/w interpelacji posła dr hab. Józefa Brynkusa, cyt. „Czy MSWiA i MS uważają, że monumenty sławiące Armię Czerwoną są chronione art. 261 kk? Jeśli nie, to jakie konsekwencje ponieśli funkcjonariusze Policji i prokuratorzy, którzy zainicjowali sprawy karne za rzekome znieważenie „pomników”, np. w Katowicach, Nowym Sączu, Warszawie? Ile było takich postępowań i czym się zakończyły?”, informuje, że nie ma takich danych, a co do ochrony totalitarnych monumentów w ogóle nie udziela odpowiedzi!
Zatem jestem gotów złożyć w sprawie zatrzymanych patriotów – performerów poręczenie osobiste i wzywam parlamentarzystów, którzy w liczbie 407 poparli 22 czerwca br. w/w ustawę do skutecznego wyegzekwowania rezygnacji MSWiA i KGP z obrony totalitarnych pamiątek!
Adam Słomka
Przewodniczący KPN-NIEZŁOMNI,
koordynator Centrum Ścigania Zbrodniarzy Komunistycznych
i Faszystowskich,
poseł na Sejm RP I,II,III kadencji