POLECAMY! Bożena Ratter: Muzeum Historii Żydów Polskich, ale dziedzictwo kulturowe Żydów
data:27 lutego 2017     Redaktor: ArekN

 

Muzeum Historii Żydów Polskich wydało biuletyn dla nauczycieli, byśmy mogli ... zapoznać się z uwagami merytorycznymi i dydaktycznymi dotyczącymi rozdziału „Eksterminacja ludności żydowskiej” w najnowszym e-podręczniku do historii dla klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych. Podręcznik ten powstał na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i został udostępniony uczniom polskich szkół w styczniu 2016 r. poprzez portal www.epodrecznik.pl
.

 
http://www.polin.pl/sites/default/files/biuletyn_nauczycieli_nr_3_2016.pdf.
 
 
Biuletyn str. 7 :

Celem mojego artykułu jest wskazanie, jakie problemy i zadania stoją przed współczesną polską  pedagogiką  w  aspekcie  przygotowania  młodego  pokolenia  do  intelektualnie  dojrzałej  recepcji doświadczeń granicznych związanych z historią Zagłady Żydów. Drugim  celem  jest  przedstawienie scenariusza  warsztatu  na  temat  Zagłady,  który  w  moim  przekonaniu  jest  dobrym  przykładem zmierzenia się ze wspomnianymi problemami pedagogicznymi. Zgodnie z moją tezą największą trudnością w nauczaniu o Zagładzie jest we współczesnej Polsce  niejasność co do pozycji, z jakiej o niej mówimy i w konsekwencji − silne emocje i kontrowersje, jakie temat Zagłady Żydów wciąż wzbudza. Czy jako Polacy jesteśmy potomkami i dziedzicami tych,  którzy cierpieli podobnie jak Żydzi; czy też tych, którzy byli współczującymi (a może obojętnymi)  świadkami cierpienia Żydów, osób niosących im pomoc, a może potomkami Polaków, którzy Żydów  zabijali,  okradali,  wydawali  Niemcom?
Czy te odpowiedzi się wykluczają, czy też możemy być na przykład potomkami tych, którzy podobnie ja Żydzi byli ofiarami przemocy Niemców, ale zarazem tych, którzy w konkretnych sytuacjach stosowali przemoc wobec Żydów?


Po pierwsze : Muzeum Polin przedstawia się jako Muzeum Żydów Polskich, a uczy historii zagłady Żydów przywożonych z innych krajów do niemieckich obozów koncentracyjnych na terenie Polski. Za zagładę odpowiedzialni są więc również obywatele innych krajów , którzy nie reagowali na prześladowanie, wywożenie swoich sąsiadów, kolejarze, pracownicy transportu, samorządy tamtych krajów, organizacje żydowskie zwłaszcza w USA (sami w filmie Holocaust mówią o braku reakcji z ich strony, bo to było niewyobrażalne),  organizacje inne itp. , które nie potrafiły powstrzymać zagłady? A może podawali nazwiska, okradali mieszkania?

Po drugie: czy równie obszerne opracowanie zostało przygotowane na życzenie MEN o reakcji polskiego społeczeństwa, w tym Żydów, na historię zagłady dokonaną przez bolszewików, NKWD, komunistyczne władze wspierane przez funkcjonariuszy i donosicieli?
Czy jako Polacy jesteśmy potomkami i dziedzicami tych, którzy cierpieli podobnie jak Polacy; czy też tych, którzy byli współczującymi (a może obojętnymi)  świadkami cierpienia Polaków, osób niosących im pomoc, a może potomkami Polaków, którzy Polaków  zabijali,  okradali,  wydawali  bolszewikom i komunistom i Niemcom?
Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego  panują na tą narzucaną  interpretacją historii?

Po trzecie: być może  Barbara Boni jest autorką lub inne opiniotwórcze środowisko powiedziało (mam to w notatkach)
"kontemplacja zagłady Żydów to doświadczenie moralne".

Dlaczego kontemplacja zagłady polskiej elity zwanej Żołnierzami Wyklętymi nie jest dla Polaków  doświadczeniem moralnym?

Bożena Ratter
Zobacz równiez:





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.