Konsekwencją reformy edukacji jest wprowadzenie do
8-letniej szkoły podstawowej nowych, obowiązkowych zajęć: geografii, biologii, chemii i fizyki. Będą one wprowadzane stopniowo, począwszy od klasy V z uwzględnieniem dotychczasowych umiejętności i wiadomości uczniów oraz ich możliwości. Od klasy VII uczniowie będą się uczyć drugiego języka obcego.
W liceach ogólnokształcących i technikach zostanie zwiększony tygodniowy wymiar godzin historii, geografii, biologii, chemii i fizyki realizowanych w zakresie podstawowym. W związku z tym uczniowie nie będą mieli obowiązku nauki jednego z dotychczasowych przedmiotów uzupełniających (przyroda lub historia i społeczeństwo). Czytaj:Z "Narnii" czy z "Narni"? MEN przyznało się do błędu ortograficznego i poprawiło go W liceum ogólnokształcącym uczniowie będą mogli wybrać trzy przedmioty w zakresie rozszerzonym. Dyrektor liceum i technikum będzie ustalał dwa spośród przedmiotów: filozofia, plastyka i muzyka, które będą realizowane obowiązkowo przez uczniów w I klasie. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć z religii będzie określany na podstawie zapisów ustawy o systemie oświaty, w porozumieniu z władzami Kościoła katolickiego. (...)
W całym cyklu nauczania znacznie zwiększy się liczba godzin z historii i wiedzy o społeczeństwie (o prawie 200 w
12-letnim cyklu nauki, jeśli uczeń wybierze liceum), m.in. kosztem jęz. polskiego (40 godzin mniej) i, nieznacznie, matematyki (10 godzin mniej). W przypadku historii uczeń ogólniaka mógł skończyć jej naukę po I klasie, jeśli chciał się skupić na nauce rozszerzeń przedmiotów ścisłych. Teraz po dwie godziny historii będzie miał aż do klasy maturalnej.