HANNA HASKA -  ZMARTWYCHWSTAŁE MIASTO RODZI LUDZI NIEŚMIERTELNYCH  
data:25 lipca 2016     Redaktor: GKut

 
Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków
zaprasza na otwarcie wystawy 
01.08 - 13.08.2016, Galeria LUFCIK
Wernisaż wystawy odbędzie się 1 sierpnia o godzinie 18.00 w siedzibie OW ZPAP
przy ul. Mazowieckiej 11a. 

 
 
 
 
Tekę grafik “Zmartwychwstałe Miasto rodzi ludzi Nieśmiertelnych” dedykuję mojemu rodzinnemu miastu - Warszawie. Te grafiki to autorska próba opowiedzenia o unikalnej przestrzeni Warszawy przełomu XIX - XXI wieku, w trakcie jej trzech najbardziej dynamicznych przeobrażeń. W dwóch z nich mogłam uczestniczyć osobiście. Jestem warszawianką z kolejnych pokoleń. Historia umieściła mnie w samym centrum przemian. Z okna mojego rodzinnego M2 mogłam obserwować bezpośrednio jak przestrzeń wokół mnie przekształcała się, jak następowały kolejne fazy de - i - rekonstrukcji. Skala prezentacji, skala przetaczających za oknami wizualiów stały się dla mnie źródłem inspiracji artystycznych. Fascynowała dynamika materii architektonicznej i ładunek informacji, którą z sobą niosła. Informacji o aspiracjach i zmaganiach budowniczych oraz informacji o losach mieszkańców miasta. 
 
Warszawa - wielki cmentarz. Po zrywie Powstania Warszawskiego 1944 roku miasto zostało zrównane z ziemią. Niemcy splądrowali, wyburzyli i wypalili ponad 85% budynków. Skala zniszczeń Warszawy przekroczyła zniszczenia Hiroshimy - światowego symbolu zagłady miasta (79%). Urodziłam się na gruzowiskach Muranowa w latach 50-tych (teren gdzie w czasie okupacji niemieckiej znajdowało się Getto). Gruzy były moim placem zabaw dziecięcych. Tutaj otrzymywałam niekonwencjonalne lekcje historii. Gołymi rękami mogłam jej dotykać. Bawiłam się pośród XVIII i XIX - wiecznych, odsłoniętych fundamentów zabytkowych okolic Osi Saskiej Warszawy. Na eleganckich fundamentach, przedwojennej infrastrukturze, często bezpośrednio na gruzach, budowniczy pośpiesznie wznosili monumentalne budynki w stylu stalinowskim, przebijali szerokie ulice w myśl nowych założeń zmienionego porządku społecznego. Obecność uprzedniego, przedwojennego miasta, gwałtownie unicestwionego, pozostawiona w murach trauma jego ginących mieszkańców towarzyszyły mi nieustannie. Odnajdując ich fizyczne ślady, nie mogłam oprzeć się uczuciu realności tych obecności; jakby dwa, tak różne miasta istniały, nałożone warstwowo - jedno na drugim. Historię przedwojenną poznawałam ze skrawków przekazów mojej zdekompletowanej w trakcie wojny rodziny. Historię Powstania Warszawskiego 1944 roku poznałam z przekazów matki, harcerza Szarych Szeregów, sanitariuszki i łącznika Powstania. Dla niej każdy skrawek miasta stanowił bolesny cmentarz. Tutaj pod gruzami, pozostali na zawsze jej bliscy.
 
  Warszawa - wielki plac budowy. W latach 50-tych, na skutek niezwykłej determinacji mieszkańców postępowała odbudowa miasta. Zamieszkałam z rodzicami w samym centrum odbudowy; na przecięciu historycznej Osi Saskiej i nowo-przebijanej „Osi Stalinowskiej”, na skrzyżowaniu ulicy Elektoralnej i ulicy Marchlewskiego (dzisiaj aleja Jana Pawła II). We właśnie wzniesionym stalinowskim czworoboku mieszkalnych budynków; z rustyką, podcieniami, ze żłobkiem i przychodnią pośrodku (Mirów), w M2 z oknami wychodzącymi na Pałac Kultury i Nauki im. Józefa Stalina. Pałac witał mnie codziennie, jednocześnie obserwowałam jak jedno po drugim znikały otaczające wielkie gruzowiska.
 
Warszawa - plac przebudowy. Na przełomie millennium, po kolejnej zmianie społeczno-politycznej, nastąpiła korporacyjna przebudowa dzielnicy. Znikały ostatnie enklawy gruzów a powstawały wysokościowe wieże - biurowce banków i korporacji, tym razem bez mieszkalnego zaplecza socjalnego. Ta właśnie okolica zyskała nazwę „Manhattan Warszawski”. . Hanna Haska
 
 
 
 
Hanna Haska. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1976). Dyplom w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Kontynuowała edukację w Kansas City Art Institute, USA i w Digital Media Studio przy Uniwersytecie Toronto, Kanada. Specjalizuje się w grafice artystycznej przy użyciu rysunku i technik cyfrowych. Tematyka; tożsamość kulturowa i mistyka. Tworzy teki grafik „Archiwum Miejsc” i „Podróże Mistyczne” poświęcone podstawom kultury Europy oraz autobiograficzne „Zmartwychwstałe Miasto” dedykowane miastu stołecznemu Warszawie i jego dramatycznej historii. Architektura stanowi dla mnie niezwykłą metaforę; jest najtrwalszą formą sztuki, gdzie przez wiele setek lat myśl budowniczych pozostaje wciąż dostępna uważnym obserwatorom.
 
                Prezentowała swoje prace na wystawach indywidualnych i grupowych m.in.: W Polsce: Państwowe Muzeum na Majdanku, Muzeum Archidiecezjalne we Wrocławiu, w Krakowie, w Warszawie, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, Muzeum Niepołomickie Zamek Królewski, Planty Międzynarodowe Triennale Grafiki, Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskjego w Krakowie, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Europejskie Centrum Kultury „Logos” w Łodzi, Pałac Obory, Ratusz Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy, Wydz. Informacji i Kultury Ambasady Japonii, galeria DAP Związek Polskich Artystów Plastyków, Duszpasterstwo Środowisk Twórczych, Pałac Kultury i Nauki, Galeria Krytyków Pokaz, Galeria Elektor, Klub Kultury Saska Kępa w Warszawie. W innych krajach Europy: Parlament Europejski w Brukseli, Belgia, Barbican Centre w Londynie, Wielka Brytania, Museo Civico w Cremonie, Italia, Centrum Wystawowe Manege w Petersburgu, Rosja, Muzeum Dalarnas w Falun, Szwecja. W Ameryce: Mercer Union, Centrum Sztuki Współczesnej, Newman Centre, Universytet Toronto, Międzynarodowe Centrum Wystaw, Art Square Gallery, John B. Aird Gallery, Glenhyrst Art Gallery of Brant w Toronto, Kanada, Galleria Agora, Yavitz Center w Nowym Jorku, USA. W Azji: Muzeum Miejskie Sztuki Hyogo w Kobe, Metropolitarne Muzeum Sztuki w Tokio, Japonia, National Taiwan Museum of Fine Arts, R.O.C., Muzeum Sztuki Millennium Monument w Pekinie, Chiny.
 
                Laureatka nagród: wyróżnienie ogólnopolskiego konkursu „Warszawski Pejzaż” (Warszawa 2014), grantu światowej Fundacji Pollock-Krasner (USA 2006), nagrody światowego konkursu sztuki „Renesans” (Muzeum Miasta Kobe, Japonia 2005), złotego medalu kanadyjskiego stowarzyszenia grafików CAPIC (Kanada 1999). W 2005 roku Richard Noyce, przewodniczący jury Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie, wybiera jej prace do albumu „Grafika na krawędzi” prezentującego 45 wyselekcjonowanych grafików świata, których inowacyjne podejście przesuwa granice medium. W 2012 roku zostaje jednym ze zwycięzców światowego konkursu ”Olimpiada Sztuki” i prezentuje swoją grafikę w Londynie, na wystawie towarzyszącej Igrzyskom Olimpijskim 2012. Wystawa następnie tworzy wędrującą kolekcję ”Kreatywne Miasta Świata”.                        

 
 
 





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.