Monteskiusz i Rousseau - wykład prof. Andrzeja Nowaka - 8
data:21 kwietnia 2016     Redaktor: GKut

19 kwietnia 2016 miał miejsce ósmy już wykład prof. Andrzeja Nowaka z cyklu "Historia Myśli Politycznej".

 
 
 
 
Prelegent zaczął od opisania dwóch najważniejszych dzieł Monteskiusza "Listów perskich" - niewielkiej rozmiarami satyry na ówczesny stan rzeczy we Francji oraz "O duchu praw" - bardzo obszernago traktatu.
 
 

Mowiąc o tym pierwszym dziele, profesor przypomniał o podrózy Monteskiusza na Węgry. Jej celem było zapoznanie się ze "społeczeństwem nieoświeconym". Pomysł ten był wyrazem pogardy elity zachodnioeuropejskiej dla Europy Środkowo-Wschodniej. To poczucie wyższosci i pogarda przetrwały do dzisiaj. Profesor podał jako przykład postawę byłego premiera Belgii, Verhofstadta [wiecej o nim w wywiadzie prof. A. Nowaka "Prof. Nowak: Verhofstadt nie lubi PiS, ale nienawidzi Polski. Świadomie pracuje na rzecz interesów Putina." {TUTAJ}]. Elita Europy Zachodniej jest w stanie zachwycać się egzotyką, np. owej Persji, ale wobec krajów bliższych odczuwa wyższość i demonstruje butę.

 

Monteskiusz w "O duchu praw" najpierw opisuje różne ustroje polityczne, podobnie jak Arystoteles wyróżniając despotię, monarchię i republikę. Uważał, że nie ma jednego idealnego ustroju. O tym, jaki bedzie najlepszy dla danego panstwa decydują warunki zewnetrzne: wielkość terytorium państwa, klimat, religia, obyczaje, historia, formy gospodarowania oraz zasady rządzenia [patrz Wikipedia {TUTAJ}]. Monteskiusz był wyznawcą liberalizmu i uważał, że rola państwa jest wapewnienie jego obywatelom jak najwiejszej wolności, rozumianej jako swoboda zajmowania sie swoimi sprawami, na ogół z dala od polityki.

 

Aby to osiągnąć, władza powinna być podzielona, a poszczególne jej organy powinny się wzajemnie blokować i ograniczać. Stad podział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, powszechnie przyjęty obecnie w naszej cywilizacji. Problem w tym, że owo blokowanie się władz może prowadzić do ich paraliżu, a owa wolność - do wykształcenia się społeczeństwa konsumentów, obojętnych na sprawy ogółu.

 

Zupełnie inny pogląd na te kwestie miał Jan Jakub Rousseau, młodszy od Monteskiusza o 23 lata [patrz Wikipedia {TUTAJ}]. Był on zagorzałym republikaninem i zwolennikiem rewolucji. Uwazał, iz lud ma prawo obalić istniejąca formę rządów i ustanowić całkiem nowy republikański ustrój. Był wiec duchowym ojcem Rewolucji Francuskiej i wielu jej następczyń. Nie marzył on o społeczenstwie wolnych konsumentów, ale rewolucyjnie nastawionych obywateli. Był też przeciwnikiem postępu i głosił hasła powrotu do natury. Rousseau napisał także "Emila" - traktat o wychowaniu dzieci. Pięcioro swych własnych dzieci oddał jednak do przytułku, nie chcąc się nimi zajmować.

 

Profesor Andrzej Nowak zakończył wykład przypominając, co Rousseau pisał o Polsce I Polakach. O ile inny znany filozof, Wolter był opłacany przez carycę Katarzynę II i tworzył paszkwile na nasz kraj, to Rousseau płacili konfederaci barscy i jego opinie były dla Polski bardzo życzliwe. To on był autorem słynnego powiedzenia: "Jeśli nie uda się wam zapobiec, by was połknięto, to nie dajcie się strawić".

 

elig

http://naszeblogi.pl/

 
Zobacz równiez:





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.