Warszawa, 21.05 2015 r.
Krystyna Łazor - Mąż Zaufania
KW Kandydata na Prezydenta Pawła Kukiza
Ruch Kontroli Wyborów
sekretariat@ruchkontroliwyborow.pl
Pan Wojciech Hermeliński
Przewodniczący
Państwowej Komisji Wyborczej
Ul. Wiejska 10, Warszawa
Szanowny Panie!
Działając z upoważnienia Pani Hanny Dobrowolskiej oraz Pana Józefa Orła z Ruchu Kontroli Wyborów przekazuję w załączeniu raport w dwóch częściach wskazujący nieprawidłowości zaobserwowane w komisjach wyborczych podczas I tury Wyborów Prezydenta RP 2015.
Szczegółowe informacje z danymi identyfikacyjnymi poszczególnych komisji zostaną przesłane w możliwie krótkim czasie pocztą elektroniczną na adres Krajowego Biura Wyborczego.
Nadto zwracamy uwagę na dziwne roszady przed II turą wyborów w składach komisji wyborczych, zwłaszcza komisji zagranicznych. Niejednoznaczne zmiany składów komisji zagranicznych mogą skutkować przedłużeniem ich pracy, a w konsekwencji zostaną pominięte głosy wyborców oddane za granicą. Zwracamy uwagę na komisje zwłaszcza w Wielkiej Brytanii. Nie chcemy podejrzewać celowych działań, które doprowadzą do nieuwzględnienia głosów przeciwko Bronisławowi Komorowskiemu. Zwracamy uwagę, że Polacy za granicą głosowali głównie na Pawła Kukiza lub Andrzeja Dudę. Warto także zwrócić uwagę, ze dopuszczenie praktyki pomijającej głosy określonej grupy wyborców (tutaj: głosujących za granicą) stanowi naruszenie art. 2 oraz art. 4 Konstytucji RP.
Mając na uwadze powyższe wnoszę o wydanie zaleceń, które zlikwidują lub chociaż zredukują skalę nieprawidłowości w komisjach wyborczych podczas II tury wyborów, w szczególności uniemożliwienie naruszania konstytucyjnych praw obywateli, w tym dyskryminacji osób głosujących poza granicami Polski.
Z poważaniem,
Krystyna Łazor
Załączniki:
Analiza naruszeń procedur wyborczych dokonanych w pierwszej turze wyborów prezydenckich 2015 r. w OKW na terenie Polski, a nadesłanych do Ruchu Kontroli Wyborów.
1/ Nie honorowanie przez Urzędy Miejskie i inne instytucje samorządowe pism-zaleceń PKW – dowolność postępowań przez władze samorządowe wynikająca z braku wiedzy i przeszkolenia – 2 przypadki zgłoszone.
2/ Nie uaktualnienie spisów wyborczych: NAGMINNE!,
A/ nie wykreślenie z nich osób zmarłych – 5 przypadków, (OKW w Szkole Podstawowej w Łasku (woj. Łódzkie) ul. Toruńska na liście znalazł się Śp. Józef Bączek zmarły przed 14 laty, co rodzina zgłaszała do Urzędu Gminy!)
B/ Osoby, którym wydano zaświadczenia do głosowania w innych rejonach kraju dalej figurowały w spisach wyborczych w miejscu zamieszkania – 5 przypadków (możliwość oddania głosu drugi raz)
C/ Dopisanie do spisu wyborczego osób nie zamieszkujących pod danym adresem – 1 wypadek zgłoszony: Dąbrowa Górnicza OKW w dzielnicy Łęknica – małżeństwo zauważyło, że w ich domu jednorodzinnym DOPISANO TRZY OSOBY!
3/ Wadliwe zabezpieczenie urn wyborczych, brak plomb, dwie urny działające jednocześnie (!) – naruszenie CZĘSTE – 4 przypadki. Kielce – OKW nr 19 przy ul. Chałubińskiego 32 – w lokalu funkcjonują dwie urny! , a w kącie stoi jeszcze trzecia, zapasowa (mamy zdjęcia).
4/ Ogólny dostęp do pustych kart do głosowania, pomyłki w liczeniu dostarczonych kart, niezabezpieczenie kart i pieczątki komisji w nocy z soboty na niedzielę. NAGMINNE – 9 przypadków zgłoszonych
(NP. Nieporęt OKW 6, rano po ponownym przeliczeniu głosów okazało się, że brakuje 10 kart. Informatyk po porozumieniu się z gminą zaproponował wymianę protokołu odbioru kart na nowy „pasujący”. OKW zadecydowała , by podać w protokole faktyczną liczbę kart, a sprawę opisać w uwagach do protokołu).
5/ wydawanie 2 kart zamiast jednej – naruszenie SPOTYKANE WIELOKROTNIE (mamy 4 zgłoszone przypadki).
6/ Brak stempli komisji na kartach (co czyni głos nieważnym) – 3 przypadki. Poniżej opis sytuacji kuriozalnej – dostawianie pieczątek po głosowaniu!
„W Okręgowej Komisji Wyborczej przy ul. Boenigka w Olsztynie, chyba nr 67, po otrzymaniu karty do głosowania okazało się, że na karcie nie ma pieczątki komisji. Zgłosiłem do członka komisji, od którego otrzymałem kartę i okazało się, że ta Pani nie posiadała przystawionych pieczątek na wszystkich kartach które były przeznaczone do wydania. Była zdziwiona tym faktem i otrzymałem poprawną kartę od drugiego członka komisji. Głosowałem około godziny 20.30, dlatego nie wiadomo, ile wcześniej kart zostało wydanych bez pieczątki. Z tego co udało mi się usłyszeć po zaistniałym fakcie, członkowie komisji naradzali się, co zrobić z zaistniałą sytuacją, padały głosy że przy liczeniu głosów pieczątki zostaną dostawione (załączam zdjęcie tej karty do głosowania bez pieczątki)." Łukasz Bogdanowicz
7/ Członek OKW jest jednocześnie informatykiem – żądanie przekazania kodów, brak możliwości kontroli Okręgowych Komisji Wyborczych. – naruszenie SPOTYKANE WIELOKROTNIE – mamy 4 udokumentowane przypadki. Np., Olsztyn OKW nr 60 - członek OKW pełni funkcję informatyka i oficjalnie żąda przekazania kodów jednorazowych.
8/ Wydanie karty do głosowania (wcześniej) innej osobie, niż figurującej w spisie. Osoba właściwa nie dostała karty, bo w spisie figurował już inny podpis – naruszenie CZĘSTE.
9/ Jawne fałszerstwo wyborcze: 1 udokumentowany przypadek: Międzylesie, dwie komisje działające w SP nr 138 ul. Pożaryskiego 2, 03-753 Warszawa. Głosy oddane na Kukiza zostały wpisane jako głosy oddane na Kowalskiego.
11/ Bezprawne dopisywanie do list wyborczych, nieodbieranie zaświadczeń od osób zgłaszających się do głosowania poza swoim rejonem – naruszenie CZĘSTE, mamy udokumentowane 4 przypadki.
12/Brak dostępu do wywieszonych protokołów OKW – naruszenie NAGMINNE (mamy udokumentowane 10 przypadków. Typowe: szkoła czy przedszkole są ogrodzone i po wywieszeniu wyników furtka zostaje zamknięta.
13/ Nie umieszczenie na liście wyborców mimo wcześniejszego zgłoszenia – naruszenie CZĘSTE (mamy udokumentowane 3 przypadki).
14/ Mniej niż trzech członków komisji w lokalu: 2 przypadki. Łódź komisja 002 ul. Plantowa 18 , centrum. Dwóch członków komisji w lokalu!
15/ Przypadki kuriozalne
A/ Miechów koło Krakowa – terror słowny, awantury, złamanie procedur w komisji.
B/ Kołobrzeg – zatrzymanie przez Straż Graniczną koordynatora RKW i skazanie go przez sąd na 6 dni aresztu za nieopłacony mandat, którego nigdy nie było.
C/ Kraków – Wojewódzki Szpital Okulistyczny na Wzgórzach 17 – nie przeprowadzono WYBORÓW!
D/ Szpital w Świebodzinie koło Wałbrzycha – wyborców nie poinformowano o możliwości głosowania w szpitalu.
16/ Nie wpuszczenie do lokalu wyborczego dziennikarzy zagranicznych
17/ Utrudnianie prowadzenia obserwacji przez obserwatorów zagranicznych
18/ Szykanowanie mężów zaufania i członków komisji żądających przestrzegania procedur wyborczych [masowe zgłoszenia].
Problemy i nieprawidłowości w głosowaniu za granicą w
wyborach Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w 2015 roku – I tura
SPRAWOZDANIE
Do komisji dołączyłem pod koniec dnia wyborczego, ok. 20:45 w niedzielę. Zastałem pięcioro członków i jedną żonę zaufania z PiS, która zmieniła wcześniejszą, obecną od rana. Komisja obsługiwała zarówno głosy osobiście oddane, jak i korespondencyjne. Prace toczyły się bez zastrzeżeń.
Ponieważ głosów korespondencyjnych było wielokrotnie więcej niż osobistych, dwóch członków komisji zajmowało się otwieraniem kopert i sortowaniem alfabetycznym, a reszta weryfikowaniem oświadczeń. Ten proces trwał BARDZO długo. Około 6:30 następnego jeden z członków komisji odszedł -- musiał iść do pracy. Zostały 4 osoby przed którymi stało zadania policzenia wszystkich głosów. W tym momencie byli już w komisji od 24. godzin. Opuszczałem komisję również koło 6:30, urna była jeszcze zamknięta -- cała noc zeszła na ogarnięcie głosów korespondencyjnych.
O 19 w poniedziałek wybrałem się znów pod konsulat zrobić zdjęcie -- prace nadal trwały. Członkowie komisji byli już w lokalu wyborczym od półtorej doby.
We wtorek ok. 19 udało mi się zrobić zdjęcie wynikom -- nie wiem kiedy komisja skończyła pracę.
APEL
Członkowie komisji wykonali nadludzką pracę i chwała im za to! Tak dalej być nie może, musimy podjąć kroki, aby służba w komisji nie była takim strasznym maratonem. Obecna sytuacja zniechęca obywateli do pracy w komisji. Co za tym idzie trudno będzie dopilnować II tury, bo nie spodziewam się, żeby ktokolwiek z komisji miał ochotę na "powtórkę z rozrywki". Czynniki, które przysłużyły się tej niechlubnej sytuacji to:
Co można zrobić:
Celem powinno być zminimalizowanie czasu jaki obywatel musi spędzić w komisji do góra 8 godzin -- jak dzień pracy.”
;3;