Podczas prac nad projektem ustawy w komisji sejmowej został on skreślony z art. 420 § 2 pkt 6 projektu ustawy, czyli z przepisów dotyczących wyborów do rad gmin. Podczas procedowania ustawy przez Senat, w ramach ujednolicania treści Kodeksu, zaproponowano analogiczne brzmienie przepisów także w odniesieniu do wyborów do rad powiatów oraz sejmików województw.
Analiza posiedzeń sejmowej Komisji Nadzwyczajnej, która zajmowała się projektem ustawy, z racji ogromu istniejącej dokumentacji, uniemożliwiła jednoznaczne stwierdzenie, na czyi wniosek zmieniono brzmienie artykułu 420 § 2 pkt 6 projektu ustawy, co w konsekwencji spowodowało brak obowiązku podawania przyczyn nieważności głosów we wszystkich, oprócz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, wyborach na szczeblu samorządowym. Brak powyższych przepisów w sytuacji, w której liczba głosów nieważnych okazała się rekordowo wysoka, uniemożliwił racjonalną analizę przyczyny takiego stanu rzeczy oraz spowodował wzrost nieufności społeczeństwa do procedur wyborczych.
Zainteresowany tym faktem oraz motywacjami jakimi mogli się kierować wnioskodawcy takich zmian złożyłem 12 grudnia ubiegłego roku pismo do szefa Kancelarii Sejmu z prośbą o informacje odnośnie do prac Komisji Nadzwyczajnej w kontekście zmiany brzmienia powyższych przepisów.
Jak się okazuje, wnioskodawcami zmiany w art. 420 § 2 pkt 6 projektu ustawy, byli sami wnioskodawcy projektu ustawy – Kodeks Wyborczy, czyli posłowie Sojuszu Lewicy Demokratycznej, których przedstawicielem był poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski (aktualnie senator Platformy Obywatelskiej). Przekazana przez szefa Kancelarii Sejmu dokumentacja niestety nie wyjaśnia motywów jakie kierowały wnioskodawcami powyższych, szkodliwych w powszechnym odczuciu dla procedur demokratycznych w naszym kraju, zmian. Mam nadzieję, że dziennikarze zainteresują się tą sprawą i uzyskają takie informacje od samych sprawców.
Źródło: http://www.wipler.pl/
rkw;t