Brawo Polska Wschodnia!
data:04 lipca 2014     Redaktor: AK

Nasz Dzienniki zamieścił wywiad z prof. Aleksandrem Nalaskowskim, pedagogiem specjalizującym się w pedeutologii i teorii szkoły, założycielem eksperymentalnego liceum społecznego „Szkoła Laboratorium” w Toruniu. Rozmawia Izabela Borańska-Chmielewska.

 

Tylko 71 proc. kandydatów zdało w tym roku egzamin maturalny. Ten wynik Pana zaskoczył?

 

– Nie, ponieważ średnia krajowa jest myląca. Należy przyjrzeć się biegunom, wokół których wytworzyła się średnia 71 proc., a także mapie województw – jak zdawano w poszczególnych regionach. Najlepiej zdało województwo lubuskie, następnie podlaskie, czyli Białostocczyzna. Ta pogardzana Polska B – oni mają najlepszy wynik. A najbardziej proeuropejski rejon, czyli woj. zachodniopomorskie – tam zdało tylko 67 procent. To dużo mówi o tych regionach. Matura, tak samo jak wszystko, co się tam odbywa: wybory, manifestacje, wiele prognozuje. Tym razem matura pokazała, że Polska Wschodnia jest terenem, gdzie nieprzyzwoicie jest się nie uczyć. Wszystko tam traktuje się poważnie i odpowiedzialnie. Panuje tam zasadniczo poczucie, że trzeba się uczyć, bo jest to element przyzwoitości, tak samo jak elementem przyzwoitości jest głosowanie w wyborach na partie prawicowe. Z tego poczucia przyzwoitości Białostocczyzna ma wynik z egzaminu maturalnego w Polsce na poziomie 74 procent. Królewska Małopolska ma taki sam wynik, a wydawałoby się, że ma daleko głębsze zaplecze kulturowe. Regionalnie wyniki pokazują nam zupełnie inne rozstawienie tego, czego nie bałbym się nazwać patriotyzmem. Dobre uczenie się i korzystanie z tego, co daje nam państwo, jest jednym z detali patriotyzmu.

 

Matematyka rzeczywiście była w tym roku trudniejsza?

 

– Jestem niezłym matematykiem. Ta matura nie była ani trudniejsza, ani łatwiejsza od poprzednich. Matematykę nadal można zdać, rozwiązując zadania w pamięci. To matematyka z poziomu szóstej klasy mojego pokolenia. Ci, którzy uzyskali wynik 31 proc, i ci, którzy uzyskali wynik 28 proc. i nie zdali – są porównywalni. I jedni, i drudzy nadal nie znają matematyki. Poza kwitem dojrzałości nic dobrego z tych wyników dla kraju nie wynika. Nie prowokuje to Nagród Nobla ani spektakularnych odkryć.

 

Rozwiązania, które rekomenduje Pan w tej sytuacji, to…?

 

– Dość zabawy z gimnazjum. Dość zabawy z pośrednią szkołą, która nic nie daje. Przez kilka lat istnienia gimnazjów w Polsce już wiemy, na co stać młodzież gimnazjalną. Dokładnie to samo trzeba zrobić ze studiami: zrezygnować z układu bolońskiego, czyli trzyletniego licencjatu i dwuletnich studiów magisterskich, i powrócić do pięcioletnich studiów magisterskich. W ten sposób powycinamy cwaniaków z prywatnych szkół. Bo wygląda to niestety tak, że student robi sobie licencjat w jakiejś prywatnej szkole wyższej w małym miasteczku, a potem ma pełną swobodę wyboru uczelni i może zdobyć dyplom magistra np. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Trzeba przywrócić jednolite studia magisterskie, które natychmiast przetrzebią prywatne małe uczelnie, które kształcą bez żadnych wymogów, przyjmują wszystkich chętnych bez względu na stan wiedzy. Trzeba wrócić do przepisów mówiących o tym, że aby otworzyć kierunek, trzeba mieć pięciu samodzielnych pracowników. Stara szkoła dała nam wybitnych naukowców, np. kilku wybitnych astronomów, wiele znaczących postaci polityki, kultury i sztuki. Za to obecna matura dostarcza nam masowo na studia wyższe niedouczoną, roszczeniową młodzież.

 

Całość wywiadu można znaleźć na stronie http://www.naszdziennik.pl/wp/83896,brawo-polska-wschodnia.html






Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.