Orzeł czy hitlerowska gapa?
data:18 listopada 2013     Redaktor: Redakcja

Sztuka obrażająca naród polski za państwowe pieniądze? Kolejny skandal - tym razem w Muzeum Sztuki Nowoczesnej!


O Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Na mocy umowy zawartej w 2006 roku pomiędzy Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego a Urzędem m.st. Warszawy, Muzeum jest instytucją współprowadzoną. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego finansuje i nadzoruje bieżącą działalność Muzeum.


Do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z min. Zdrojewskim oraz do Urzędu m.st. Warszawy kierujemy nasz protest! Nie życzymy sobie drwienia z naszego godła panstwowego oraz nie życzymy sobie zawartych w komentarzu do tego dzieła, a uzasadniających je  insynuacji wobec "ruchów narodowych w Polsce". Podejrzewamy, że o te insynuacje i cyniczne wpychanie Polaków do "narożnika faszystowskiego" głównie chodzi w tej PROWOKACJI!


Na stronie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w W-wie czytamy:
 
Tytuł pracy - Deutsch-Polnische Freundschaft, dosłownie: „niemiecko-polska przyjaźń” – jest nawiązaniem do nazwy legendarnego, założonego w 1978 roku niemieckiego electropunkowego zespołu DAF – Deutsch-Amerikanische Freundschaft. [...]
Praca Deutsch-Polnische Freundschaft powstała specjalnie na wystawę Obok. Polska - Niemcy. 1000 lat historii w sztuce (Martin-Gropius-Bau, 2011/2012). [...]
 
Deutsch-Polnische Freundschaft, w którym przedstawienie polskiego orła pomieszane jest z hitlerowską gapą, to znów pytanie o źródło siły drzemiącej w niektórych znakach.
Dlaczego estetyka (i ikonofera) hitlerowska jest źródłem odniesień dla ruchów narodowych w Polsce, kraju szczególnie poszkodowanym przez nazistowskie Niemcy? W tym kontekście praca ta staje się przewrotną przestrogą przed rodzimym faszyzmem, przed powiązanymi z nim ksenofobią i rasizmem. Czy splecenie w jeden znak narodowej symboliki polskiej, opartej na micie niewinności i micie ofiary, z narodowo-socjalistyczną symboliką niemiecką, zakorzenioną w micie teutońskiej ekspansji i siły to wypowiedź na temat traumatycznej historii sąsiadujących ze sobą narodów, czy tylko badanie semiologiczne? Artysta podtrzymuje, że chodzi mu o to drugie – jest w tym konsekwentny od czasu stworzenia jednej ze swych najgłośniejszych prac, fotograficznej instalacji Naziści (1998), składającej się z ponad 150 kolorowych fotosów z filmów, w których aktorzy, ubrani w hitlerowskie mundury, wcielali się w roli niemieckich oficerów – uosabiając z jednej strony okrucieństwo III Rzeszy, z drugiej – ideał męskiej elegancji i seksapilu, będący nieustannym przedmiotem fascynacji przemysłu filmowego i kształtowanej przez niego kultury masowej.
------------------------------------------------
Piotr Uklański jest  odpowiedzialny za to "dzieło" ; w 2000r. skandalem zakończyła się w Zachęcie jego wystawa "Naziści" - wystawa została demonstracyjnie zniszczona przez D.Olbrychskiego, który również znalazł się wśród sportretowanych aktorów.
------------------------------------------------
 
Przypomnienie ze strony mkidn.gov.pl
 

Obok. Polska – Niemcy. 1000 lat historii w sztuce

21-09-2011

Pierwsza w dziejach polsko-niemieckich stosunków ekspozycja obrazująca historię ostatniego tysiąclecia naszego sąsiedztwa została otwarta w Berlinie. W uroczystości, która odbyła się 21. września br. w Izbie Deputowanych, uczestniczyli prezydenci Polski i Niemiec: Bronisław Komorowski i Christian Wulff oraz minister kultury Bogdan Zdrojewski. Ekspozycja w Martin-Gropius-Bau –będąca częścią Zagranicznego Programu Polskiej Prezydencji - potrwa od 23. września br. do 9. stycznia 2012 r.

Kuratorem wystawy jest Anda Rottenberg.



-----------------------------------------------------------------------------

I trwala w najlepsze [czytaj: najgorsze] ta wystawa w ramach naszej "prezydencji" , aż zjechała jej wizytówka do nas.

I możemy ją oglądać, i protestowac do woli... Europa już się napatrzyla!

red.






Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.