Gender Kopernika – reaguj!
data:26 października 2013     Redaktor: husarz

Jak powinniśmy być my sami, ale przede wszystkim nasze dzieci, edukowani seksualnie? Nad metodami tej edukacji pracuje nie wątpliwie wiele tęgich głów z dziedziny antropologii, medycyny, psychologii, socjologii i in. O ich finansowaniu decyduje Rząd RP, a ostatnio również EU. Przyjrzyjmy się efektom tych prac na przykładzie Centrum Nauki Kopernik w Warszawie – instytucji powołanej i finansowanej przez Miasto Stołeczne Warszawa, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.



Centrum Nauki Kopernik jest jedną z niewielu nowoczesnych turystycznych i edukacyjnych atrakcji Warszawy. Kusi modernistyczną architekturą i pięknym położeniem tuż nad Wisłą. Z tego też powodu jest celem wielu wycieczek, przede wszystkim szkolnych, dla dzieci w wieku już od kilku lat.

Jego misja to: zachęcanie do osobistego zaangażowania w poznanie i zrozumienie świata oraz do wzięcia odpowiedzialności za zmiany zachodzące wokół nas.

Różowa budka z dwoma miejscami do siedzenia. Na wewnętrznej ścianie zarys dwóch postaci – kobiety i mężczyzny, z zaznaczonymi na ciele punktami, w których znajdują się przyciski. Obok każdej postaci słuchawka. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku głos w słuchawce szczegółowo opisuje wybraną część ciała i czynności, jakie należy wykonać aby osiągnąć seksualną przyjemność. Tak wygląda edukacja seksualna w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

Wymaga podkreślenia fakt, że budka nie jest specjalnie, wyraźnie oznaczona, nie rzuca się w oczy, znajduje się w centralnej część obiektu, w sąsiedztwie zupełnie neutralnych dla dzieci ekspozycji z dziedzin, takich jak fizyka, anatomia. W centrum jest wyodrębniona część z ekspozycją dla osób powyżej 14 roku życia, niestety rzeczona budka znajduje się w części dostępnej bez ograniczeń wiekowych… Zdarza się że błądzą tam, oderwane od grupy wycieczkowej lub rodziców, 4-5 latki! Czy damy sobie wmówić że one już potrzebują edukacji seksualnej?

Wiele dzieci trafia tam całkiem przypadkowo, powodowanych zwykłą ciekawością. Wiele z nich po usłyszeniu komunikatów ze słuchawki reaguje zmieszaniem, z pewnością niektóre z nich, szokiem. „Chodź stąd! To nie dla nas!” – mówi z zażenowaniem kilkuletnia dziewczynka do swojej koleżanki.

Przekazywane treści mają charakter czysto fizjologiczny, instruktażowy. Nie odnoszą się zupełnie do uczuć wyższego rzędu takich jak miłość, odpowiedzialność, zaufanie. Sfera seksualności potraktowana jest jako zjawisko i czynności fizyczne, które mają pomóc osiągnąć fizyczną przyjemność.

Czy tak chcemy edukować o seksualności nasze dzieci? Przypadkowo, w obcym miejscu, gdzieś gdzie się tego nie spodziewają, bez kontroli, często osoby bliskiej. Czy to jest branie „odpowiedzialności za zmiany zachodzące wokół nas”?

Jeśli uważasz że nie, nie bądź bierny! Zareaguj!

Husarz

Wysyłajmy swój sprzeciw na adres email dyrekcji Centrum Nauki Kopernik,

Dyrektor: Robert.Firmhofer@kopernik.org.pl

sekretariat@kopernik.org.pl

dyrekcja@kopernik.org.pl

info@kopernik.org.pl

Zgłaszajmy sprawę do Rzecznika Praw Dziecka

Rzecznik Praw Dziecka
ul. Przemysłowa 30/32
00-450 Warszawa
telefon: (22) 583 66 00
fax: (22) 583 66 96


Email: rpd@brpd.gov.pl


Zdjęcia do artykułu :
Zdjęcia do artykułu :





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.