1.4 Raport pisany „na kolanie”
data:01 sierpnia 2013     Redaktor: AK

Ukazały się raporty dwóch zespołów eksperckich badających katastrofę smoleńską. Można jednak mieć wiele wątpliwości związanych z ich poziomem merytorycznym, zwłaszcza raportu polskiego...

 

O poziomie raportu KBWL LP (tzw. raportu Millera lub polskiego raportu) świadczy fakt zamieszczenia w nim zdjęć ściągniętych z internetu bez podania źródła i bez zgody autorów (por. zdjęcia ze stron 6/14, 7/14 i 9/14 z Załącznika nr 4 do raportu KBWL LP oraz zdjęcia zamieszczone w internecie przez rosyjskiego blogera Sergieja Amielina: https://plus.google.com/photos/107906898396623830387/albums/5459758975220490273?banner=pwa). Dopiero po odkryciu tego faktu przez internautów Komisja opublikowała oświadczenie, w którym znalazło się źródło zdjęć. Co więcej, zdjęcia te zostały użyte do geometrycznych analiz pomimo braku informacji o parametrach aparatu, którym zostały zrobione.

 

Oba raporty różnią się wartościami kluczowych parametrów zdarzenia, jak np. pomiarami brzozy, która miała spowodować utratę części skrzydła:

  • Wersja KBWL: średnica brzozy – ok. 30 cm; miejsce uderzenia – ok. 6,1 m od końca skrzydła na wys. 5,1 m.
  • Wersja MAK: średnica brzozy – ok. 30-40 cm; miejsce uderzenia – ok. 6,5 m od końca skrzydła na wys. ok. 5 m.

Oczywiście rozbieżności nie są wielkie, jednak należy zaznaczyć, że pomiar wysokości czy średnicy jest bardzo prosty, a zwykła miara pozwala zmierzyć te wartości z dokładnością nawet 1 mm. Każdy czytelnik zapewne wielokrotnie przekonał się o tym, np. urządzając mieszkanie.

 

W raporcie KBWL problemy z pomiarem długości występują również przy wyznaczaniu miejsca oderwania się lewego skrzydła – rysunek poniżej pokazuje, że nie istnieje miejsce pasujące równocześnie do dwóch opisów z raportu:

  • O godz. 6:41:02,8 na wysokości 1,1 m nad poziomem lotniska, w odległości 55 m od progu DS 26, samolot zderzył się lewym skrzydłem z brzozą o średnicy pnia 30-40 cm, w wyniku czego nastąpiła utrata 6,1 m lewego skrzydła.
  • Powstałe, na skutek utraty końcówki lewego skrzydła, niezrównoważenie siły nośnej nie było możliwe do skorygowania wychyleniem lotki prawego skrzydła. (...) Zmiana kierunku lotu została spowodowana reakcją samolotu na uderzenie w jego konstrukcję w odległości 10,8 m od osi pionowej samolotu.

 

Ciężko zatem nie ulec wrażeniu, że polski raport został napisany co najmniej niestarannie i nieprofesjonalnie...

 

Opracował AK

 

Tekst jest częścią „Kompendium smoleńskiego”.

 

Źródła:

http://fotoszop.salon24.pl/333149,czy-amielin-byl-czlonkiem-komisji-millera

http://naszeblogi.pl/39450-komisja-millera-w-kacie

http://mdabrowski.salon24.pl/
Zdjęcia do artykułu :
Zdjęcia do artykułu :
Fot: http://mdabrowski.salon24.pl/
Fot: http://mdabrowski.salon24.pl/
Zobacz równiez:





Informujemy, iż w celu optymalizacji treści na stronie, dostosowania ich do potrzeb użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych w plikach cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować w ustawieniach przeglądarki internetowej. Korzystając z naszej strony, bez zmiany ustawień w przeglądarce internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.