Projekt powstał z inicjatywy Patryka Jakiego, który założył komitet w obronie historii będący odpowiedzią na reformę MENu, która zakłada, że w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej uczniowie będą uczyli się historii w cyklu podstawowym 60 godz. Później, historia będzie uczona tylko w tych klasach gdzie historia jest wybierana przez uczniów.
Trudno się z takim stanem rzeczy zgodzić. Wiedza z zakresu historii nie tylko kształtuje tożsamość narodową młodego człowieka, ale stanowi podstawę do zrozumienia otaczającego go świata i zmian w nim zachodzących. Rozwija umiejętności analityczne i pozwala na lepsze zrozumienie rzeczywistości, w której żyje. Właściwe i kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu historii winno być realizowane w całym cyklu kształcenia. Z tego powodu niecelowym wydaje się wprowadzanie dodatkowego przedmiotu „historia i społeczeństwo”. Analiza tematyczna tego przedmiotu jednoznacznie wskazuje na zdecydowane odejście od nacisku na historię Polski na rzecz syntezy historii powszechnej z wiedzą o społeczeństwie. Taki stan rzeczy wskazuje na odejście od kształtowania postaw młodych Polaków w oparciu o wspaniałe wzorce znane z naszej historii. Przybliżenie postaw bohaterów naszej Ojczyzny to dla młodego człowieka wzorzec wartości. Wzorzec niezwykle wiarygodny, ponieważ oparty na prawdziwej historii naszych ojców. Rugowanie i ograniczanie lekcji historii pokazuje jak bardzo zaburzyliśmy hierarchię wartości i poczucie odpowiedzialności za budowanie polskiej wspólnoty narodowej, rozumianej jako ciągłość nie tylko pokoleń, wartości, ale również państwa.
Proponowany projekt ustawy przyniesie pozytywne skutki społeczne. Poprzez przywrócenie lekcji historii w Liceach Ogólnokształcących i Technikach, wyznaczenie im należytego miejsca i statusu w ramowym planie nauczania, polskie państwo zyska sprzymierzeńca w walce o budowanie wspólnoty narodowej w postaci kolejnych pokoleń ukształtowanych w poczuciu odpowiedzialności za Ojczyznę.